Konsum Värmlands unika butik ”All världens mat” Firar den muslimska fastemånaden Ramadan

På lördag, den 22 augusti, inleds den muslimska fastemånaden Ramadan. Konsum Värmlands uppmärksammade butik ”All världens mat” på Kronoparken i Karlstad kommer att fira detta på olika sätt.

– Ramadan är en viktig högtid för alla muslimer, där maten är ett viktigt inslag. Högtiden kan därför närmast jämföras med det kristna påskfirandet, även om vi äter maten efter att skymningen infunnit sig, säger affärschefen vid All världens mat Saiwan Kamber.

Högtryck
Under hela Ramadan räknar man med en extra skjuts för ”All världens mat”. Man kommer att erbjuda speciella varor och tips som anpassas efter högtiden. Bjudningar och events är också under planering.

Integrationsprojekt
All världens mat vill också spela en roll för att konkret integrera främmande kulturer med det svenska samhället. Som ett led i detta arbete kommer polisen på fredag att informera om polisyrket vid butiksentrén.

– Sedan vi öppnade har vi haft många långväga besökare. Vi räknar med att butiken kommer att gå för högtryck under hela Ramadan, avslutar Saiwan.

För ytterligare information, kontakta Konsum Värmlands informationschef Klas Olsson, tfn; 054-220102, eller affärschefen för All världens mat Saiwan Kamber, tfn; 054-567576, 070-2198434

För ytterligare fakta om Konsum Värmland och All världens mat se; www.konsumvarmland.se

  • Martin Runqvist lämnar som vd för Coop Syd

    Martin Runqvist lämnar som vd för Coop Syd

    Sedan den 1 januari är Stefan Nyrinder ny interim vd för Coop Syd. Tidigare har Stefan Nyrinder bland annat varit vd för Ikano Bank och Länsförsäkringar Östgöta. Han ersätter Martin Runqvist som lämnar vd-jobbet men kommer att jobba kvar en tid inom Coop Syd med utvecklingsprojekt.
    Read more
  • Coop Finspång lanserar nytt innovativt koncept för att lära barn om svensk mat och lantbruk

    Coop Finspång lanserar nytt innovativt koncept för att lära barn om svensk mat och lantbruk

    Coop Finspång är den första butiken i Sverige att testa ett helt nytt och innovativt koncept som ska ge barn möjlighet att lära sig om var maten kommer ifrån. Genom ett samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Active Floor och Coop Finspång skapas nu en unik digital spelyta i butiken där barnen kan ta del av interaktiva spel och aktiviteter som handlar om svensk matproduktion och svenskt lantbruk.
    Read more