Konsum Värmlands offensiva framtidssatsning fortsätter; Coop Forum Karlskoga nyöppnas efter ombyggnad

Konsum Värmlands offensiva framtidssatsning fortsätter; Coop Forum Karlskoga nyöppnas efter ombyggnad

I morgon nyöppnar Coop Forum Karlskoga efter en omfattande ombyggnad. Förutom ett tydligare kundvarv, omdisponering och olika nyheter i sortimentet har man också anpassat ytorna så att en komplett Affection/Mansion flyttat in på området. Den totala investeringen har uppgått till cirka 7 miljoner kronor.

 

Per Strand, affärschef Coop Forum Karlskoga tillsammans med chefen för Affection/Mansion Lena Ahlstrand.

Det var i somras som omställningsarbetet påbörjades. Konsum Värmlands fackhandelsbutiker Affection Kosmetik och Mansion Kök & present är redan inflyttade sedan några veckor tillbaka, och nu är även Coop Forums omställning klar. En butik som erbjuder cirka 6 600 kvm totalyta.

– Omställningen innebär att vi ökar Coop Forums attraktionskraft som handelsort i Karlskoga, säger Konsum Värmlands VD och koncernchef Steve Fredriksson.

Coop Forum – en del av Konsum Värmland
Butiken kommer även fortsättningsvis att profileras som Coop Forum – en del av Konsum Värmland. Det innebär att man erbjuder en butik med ett stort sortiment av både specialvaror, dagligvaror och inte minst färskvaror. Butikens ytor har omdisponerats med ett tydligare kundvarv och ger ett verkligt ljust, fräscht och lockande helhetsintryck. Butikens kylar och frysar har miljöanpassats, något som är en av anledningarna till att hela butiken är KRAV-godkänd.

– Vi ligger verkligt långt framme när det gäller energi- och miljöanpassning av våra butiker. På så sätt gör vi inte bara miljön en tjänst. Det innebär också en lägre kostnad för föreningen och för våra medlemmar.

Caféet som ska bli en träffpunkt
Coop Forum Karlskoga erbjuder en rejält tilltagen färskvaruavdelning. Här hittar man, förutom frukt- och grönsaker, bröd, kött- och chark, även en manuell avdelning för delikatesser och färsk fisk. En av nyheterna är ett speciellt jässkåp, som ska garantera färskt bröd sju dagar i veckan och en salladsbar där man själv kan blanda sin egen färska sallad. Sortimentet erbjuder ett brett utbud av både märkes- , egna varumärken och lågprisvaror. Alltsammans inramat med marknadens bredaste utbud av lokalt producerade varor. Något som Konsum Värmland bageri och dotterföretaget Värmlands Chark AB borgar för. På Coop Forum Karlskoga har man gått så långt att man byggt en speciell avdelning som ska rama in och förtydliga lokalt producerade varor från hela regionen.

– Vårt nya färskvaruområde är så omfattande att vi tillfört specialkompetens inom området, säger affärschefen för Coop Forum Per Strand. En annan nyhet är vårt café, som vi hoppas ska bli en ny träffpunkt här i Karlskoga.

Breddad specialvaruavdelning
Man har också skapat en mer omfattande och lättöverskådlig avdelning för så kallade specialvaror. En av nyheterna är en så kallad färgbar, där man lätt, snabbt och enkelt kan blanda den färgkulör som man önskar. En annan nyhet på specialvaruområdet är också det så kallade ”Form Selection” som, på rejält tilltagna ytor i butiken, erbjuder ett sortiment som andas billigt, modernt och roligt.

– Coop Forum Karlskoga har alltså vidareutvecklat sortimentet inte bara bland dagligvarorna, utan även bland våra specialvaror. Vår ambition är att vara ortens mest kompletta butik, menar Per Strand.

Affection och Mansion – en del av Konsum Värmland
Affection och Mansion ingår i Konsum Värmlands egen fackhandelskedja. Affection är inriktad på kosmetik, hudvård och parfym, och Mansion på Kök och present. I Karlskoga finns bägge representerade som en fristående butik på cirka 400 kvm.

– Det känns jättebra att flytta hit i helt nya och ändamålsenliga lokaler, säger chefen för Affection och Mansion i Karlskoga Lena Ahlstrand.

– Vi är mycket stolta över vår nya fräscha butik som kompletteras med Affection och Mansion. Jag vill passa på att önska både nya och gamla kunder välkomna till oss, avslutar Per Strand.

För ytterligare fakta, se gärna www.konsumvarmland.se

För ytterligare information,
 kontakta; Per Strand, Affärschef vid Coop Forum Karlskoga, tfn; 0586-675 00, Lena Ahlstrand, affärschef Affection/Mansion 0586-675 58 eller Klas Olsson, informationschef Konsum Värmland, tfn; 054-220102

  • Nytt lågprisbutikskoncept inom livsmedel till Lilla Edet

    Nytt lågprisbutikskoncept inom livsmedel till Lilla Edet

    I slutet av november får Lilla Edet sin första lågprisbutik när X:-tra öppnar portarna på Göteborgsvägen.
    Read more
  • Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Mickelgårds Lantbruk från Stånga har blivit utvald som en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024. Mickelgårds odlar bland annat Gotlandslinser, Belugalinser och Quinoa. Den lokala produktionen minskar importbehovet, ökar självförsörjningen och minskar transporterna. Övriga finalister är Föreningen Ätbart från Skövde och Helios Innovations från Halmstad. Vinnaren utses vid en prisceremoni den 27 november i Stockholm. Prissumman är 250 000 kronor. 
    Read more