Kommentar från Coop Sverige angående prissänkningar i konsumentföreningen Coop Mitt

Med anledning av medias rapportering kring tillfälliga prissänkningar i samband med PRO:s prisundersökning vill Coop Sverige AB tydliggöra följande:

Vi ser mycket allvarligt på det som hänt. Det råder ingen tvekan om att den lokala konsumentföreningen Coop Mitt har agerat felaktigt.  Vi tar avstånd från agerandet och kommer att följa upp frågan.

Vi noterar att föreningen bett om ursäkt och förväntar oss att de vidtar alla åtgärder som krävs för att återskapa förtroendet hos medlemmar och kunder, samt säkerställer att PRO får ett korrekt underlag.

Vi är generellt positiva till att Coop granskas och undersöks vad gäller pris. I september genomförde Coop en omfattande prissänkning som ett strategiskt initiativ för att förändra vår prisbild. Detta har mottagits väl av våra kunder och vi kommer fortsätta att jobba med prisfrågan på ett långsiktigt och transparent sätt.

Coop Mitt är en självständig konsumentförening som äger och driver att antal av Coops butiker i Gästrikland, Hälsingland, Dalarna samt de norra delarna av Uppland och Västmanland. Coops lokala konsumentföreningar beslutar om sina egna priser.

Coop Sveriges AB:s koncernledning genom Kommunikationsdirektör Olle Axelsson

Telefon 0708-20 90 00

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Under 2018 använde Coops 3,5 miljoner medlemmar över 43 miljarder poäng till ett värde av 430 miljoner kronor. Det populäraste sättet att använda intjänade poäng är att växla in dem till värdecheckar på Coop, vilket stod för 367 miljoner kronor.
    Läs mer