KF etablerar ny logistikstruktur

KF har beslutat att ändra logistikstrukturen för Coop i Sverige. Målet är att bygga en modern, flexibel logistiklösning som blir branschledande i svensk dagligvaruhandel. Samtidigt som konsumentkooperationens varuflödeskedja ska bli mer kostnadseffektiv ska även miljöpåverkan minska. Förändringarna inom logistikverksamheten är en del av Coops övergripande förbättringsprogram.

– Coop ska bygga en logistiklösning som är branschledande i effektivitet. Vi ska skapa en långsiktigt hållbar logistikstruktur som ger positiva miljöeffekter och leder till att ge våra medlemmar och kunder ännu bättre butiker och erbjudanden, säger Lars Idermark, vd och koncernchef för KF.

Den utvecklade logistikverksamheten innebär: • Varuflöden styrs om och koncentreras till terminalerna i Bro och Västerås samt ytterligare en terminal för hantering av frysta varor, vars placering ännu inte är bestämd.
• En ökning av antalet omlastningsterminaler, vilket innebär nyetablering på 5 orter samt omstrukturering av befintliga terminaler i Luleå, Umeå, Växjö och Malmö.
• Ökade inslag av samarbete med externa partners för drift av terminaler.
• Optimering av transporter för högre flexibilitet och effektivitet.
• Minskad miljöpåverkan genom en tåglösning som kommer att fungera som pulsåder i varuflödet.

Förändringen totalt innebär att motsvarande cirka 500 personer beräknas bli övertaliga i samband med omstruktureringen. Samtliga planerade förändringar är avhängiga av lokala förhandlingar. MBL-förhandlingar har inletts med de fackliga organisationerna.

– Det är naturligtvis tråkigt att medarbetare måste lämna oss när vi omstrukturerar, men vi måste ta ansvar för att företaget har en effektiv och konkurrenskraftig logistikorganisation. Vi kommer tillsammans med myndigheter och övriga lokala aktörer att proaktivt hjälpa de berörda medarbetarna. Ambitionen är att så många som möjligt så snart som möjligt ska komma i ny sysselsättning, säger Jörgen Månsson, vd för Coop Inköp & Kategori AB, Cikab.

Den nya logistikstrukturen ger en minskad miljöbelastning eftersom den totalt sett innebär färre transporter och att fler av transporterna kommer att gå med tåg. Cooptåget mellan Helsingborg och Stockholm börjar gå den 1 september i år.

För ytterligare information: Följande personer finns tillgängliga för ytterligare kommentarer under dagen: Lars Idermark, vd och koncernchef KF Jörgen Månsson, vd Coop Inköp & Kategori AB (Cikab) Fredrik Persson, vd Coop Logistik AB (Clab)

Vänligen kontakta pressjouren för KF och Coop, telefon 08-743 23 33

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer