Kerstin Lager ny kommunikationsdirektör i KF

Kerstin Lager har utsetts till ny kommunikationsdirektör i KF-koncernen. Hon är idag informationschef för Stora Enso i Sverige. Kerstin tillträder sin nya befattning senast den 31 mars.

Som kommunikationsdirektör i KF-koncernen kommer Kerstin Lager att övergripande ansvara för intern och extern kommunikation i hela koncernen, där Coop Sverige är kärnverksamheten. Hon kommer att ingå i koncernledningen för KF och även vara knuten till ledningsgruppen inom Coop Sverige.

-Jag är glad att vi kunnat rekrytera Kerstin. Hon har den kunskap och erfarenhet som krävs för att jobba med kommunikation i den komplexa och förändringsintensiva verksamhet som KF-koncernen är idag, säger Lars Idermark, vd och koncernchef i KF.

Kerstin Lager har erfarenhet från arbete i ledande ställning både från organisationer och börsnoterade bolag. Tidigare har hon bland annat varit informationschef på bransch- och arbetsgivareorganisationen Skogsindustrierna , Director Corporate Communications på PR-byrån Hill & Knowlton samt analyschef på Cision (då Observer). Hon har en jur.kand-examen från Stockholms universitet samt utbildning inom kommunikation.

KF-koncernen genomgår en omfattande förnyelse med syftet att skapa ökad lönsamhet och medlemsnytta. Fokus ligger på en effektiv och konkurrenskraftig dagligvaruhandel i Coop Sverige. Kommunikationsdirektörens främsta uppgift blir att profilera och tydliggöra KF och Coop som en detaljhandelskoncern på stark frammarsch, med attraktiva butiker samt sortiment och erbjudanden som motsvarar kundernas och medlemmarnas behov.

I samband med att Kerstin tillträder kommer t f kommunikationsdirektör Leif Linde att övergå till att helt ägna sig åt sitt huvuduppdrag som förbundsdirektör i KF.
_ _ _ Ytterligare upplysningar: Lars Idermark, vd och koncernchef, 08-743 26 70.
Kerstin Lager, 070-258 48 04 Gunilla Dahlqvist, presschef, 08-743 26 60, 0707-940 940, gunilla.dahlqvist@kf.se

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer