Kerstin Lager ny kommunikationsdirektör i KF

Kerstin Lager har utsetts till ny kommunikationsdirektör i KF-koncernen. Hon är idag informationschef för Stora Enso i Sverige. Kerstin tillträder sin nya befattning senast den 31 mars.

Som kommunikationsdirektör i KF-koncernen kommer Kerstin Lager att övergripande ansvara för intern och extern kommunikation i hela koncernen, där Coop Sverige är kärnverksamheten. Hon kommer att ingå i koncernledningen för KF och även vara knuten till ledningsgruppen inom Coop Sverige.

-Jag är glad att vi kunnat rekrytera Kerstin. Hon har den kunskap och erfarenhet som krävs för att jobba med kommunikation i den komplexa och förändringsintensiva verksamhet som KF-koncernen är idag, säger Lars Idermark, vd och koncernchef i KF.

Kerstin Lager har erfarenhet från arbete i ledande ställning både från organisationer och börsnoterade bolag. Tidigare har hon bland annat varit informationschef på bransch- och arbetsgivareorganisationen Skogsindustrierna , Director Corporate Communications på PR-byrån Hill & Knowlton samt analyschef på Cision (då Observer). Hon har en jur.kand-examen från Stockholms universitet samt utbildning inom kommunikation.

KF-koncernen genomgår en omfattande förnyelse med syftet att skapa ökad lönsamhet och medlemsnytta. Fokus ligger på en effektiv och konkurrenskraftig dagligvaruhandel i Coop Sverige. Kommunikationsdirektörens främsta uppgift blir att profilera och tydliggöra KF och Coop som en detaljhandelskoncern på stark frammarsch, med attraktiva butiker samt sortiment och erbjudanden som motsvarar kundernas och medlemmarnas behov.

I samband med att Kerstin tillträder kommer t f kommunikationsdirektör Leif Linde att övergå till att helt ägna sig åt sitt huvuduppdrag som förbundsdirektör i KF.
_ _ _ Ytterligare upplysningar: Lars Idermark, vd och koncernchef, 08-743 26 70.
Kerstin Lager, 070-258 48 04 Gunilla Dahlqvist, presschef, 08-743 26 60, 0707-940 940, gunilla.dahlqvist@kf.se

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer