Kerstin Lager ny kommunikationsdirektör i KF

Kerstin Lager har utsetts till ny kommunikationsdirektör i KF-koncernen. Hon är idag informationschef för Stora Enso i Sverige. Kerstin tillträder sin nya befattning senast den 31 mars.

Som kommunikationsdirektör i KF-koncernen kommer Kerstin Lager att övergripande ansvara för intern och extern kommunikation i hela koncernen, där Coop Sverige är kärnverksamheten. Hon kommer att ingå i koncernledningen för KF och även vara knuten till ledningsgruppen inom Coop Sverige.

-Jag är glad att vi kunnat rekrytera Kerstin. Hon har den kunskap och erfarenhet som krävs för att jobba med kommunikation i den komplexa och förändringsintensiva verksamhet som KF-koncernen är idag, säger Lars Idermark, vd och koncernchef i KF.

Kerstin Lager har erfarenhet från arbete i ledande ställning både från organisationer och börsnoterade bolag. Tidigare har hon bland annat varit informationschef på bransch- och arbetsgivareorganisationen Skogsindustrierna , Director Corporate Communications på PR-byrån Hill & Knowlton samt analyschef på Cision (då Observer). Hon har en jur.kand-examen från Stockholms universitet samt utbildning inom kommunikation.

KF-koncernen genomgår en omfattande förnyelse med syftet att skapa ökad lönsamhet och medlemsnytta. Fokus ligger på en effektiv och konkurrenskraftig dagligvaruhandel i Coop Sverige. Kommunikationsdirektörens främsta uppgift blir att profilera och tydliggöra KF och Coop som en detaljhandelskoncern på stark frammarsch, med attraktiva butiker samt sortiment och erbjudanden som motsvarar kundernas och medlemmarnas behov.

I samband med att Kerstin tillträder kommer t f kommunikationsdirektör Leif Linde att övergå till att helt ägna sig åt sitt huvuduppdrag som förbundsdirektör i KF.
_ _ _ Ytterligare upplysningar: Lars Idermark, vd och koncernchef, 08-743 26 70.
Kerstin Lager, 070-258 48 04 Gunilla Dahlqvist, presschef, 08-743 26 60, 0707-940 940, gunilla.dahlqvist@kf.se

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer