Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.

– Ur ett hållbarhetsperspektiv är återanvändning den bästa lösningen, oavsett om du väljer plast eller papper. Kassen som används flest gånger är den mest hållbara, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop.

Coop kommer fortsätta sitt arbete med att minska plastanvändningen i övriga delar av verksamheten och erbjuda plastprodukter som är återvinningsbara och tillverkade av hållbara material.

Skatten infördes som en del av regeringens åtgärder för att minska användningen av plast och minska risken för nedskräpning och plastspridning i naturen. Skatten ledde till en kraftig minskning av användandet av plastpåsar, samtidigt som flergångskassar och papperspåsar blev allt vanligare bland konsumenterna.

– Även om plastbärkassarna nu blir billigare, uppmanar vi våra kunder att fortsätta använda sina påsar många gånger, säger Mattis Bergquist.

Det som har störst hållbarhetspåverkan är varorna som läggs i kassen och inte själva kassen i sig.

– Här är Coops unika hållbarhetsdeklaration ett utmärkt verktyg för att göra mer hållbara val, avslutar Mattis Bergquist.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Ho-Ho – Coops blöjor får nya kompisar

    Ho-Ho – Coops blöjor får nya kompisar

    Vecka 15 ser en ny förpackningsdesign ljuset för första gången på Coop. Coops prisvärda blöjor och barnartiklar har fått nya kompisar i form av djurmotiv med läten.
    Read more
  • Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

    Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

    Många hushåll är pressade i dag och vi förstår att många känner oro och frustration. Coop har arbetat, och arbetar, hårt för att hålla emot prisökningarna. Coop ägs av våra över fyra miljoner medlemmar och de ska alltid få bra priser hos oss. Vi har förståelse för att konsumenter vill påverka. Det skapar ett tryck att göra vårt jobb ännu bättre. Coop ska alltid vara en bra affär.
    Read more