Jordgubben är svenskens favoritbär

Jordgubben är svenskens favoritbär

 

Jordgubben är svenskarnas absoluta favoritbär och allra mest äter vi på sommaren när det finns färska svenska jordgubbar. Men med årets värmebölja i maj har konsumtionen redan tagit fart rejält och ligger hela 26 procent högre än i maj 2017. Det visar färsk statistik från Coops Matometer.

Varje försommar förs livliga diskussioner om det blir några svenska jordgubbar till midsommar eller inte. Det är inte konstigt för en nyligen genomförd undersökning bland 1 114 svenskar från Coops Matometer genomförd av Demoskop visar att svenskens favoritbär är jordgubben, vilket var tredje svarade. På andra och tredje plats kommer hallon respektive blåbär.  Jordgubben har sitt starkaste fäste i Skåne där 4 av 10 tillfrågade svarade att bäret är deras favorit och bäret är även en favorit bland de som bor i hushåll med barn.

Ökad konsumtion av jordgubbar i maj
En analys av Matometerns databas, som innehåller fler än 395 000 måltider, visar att antalet måltider i maj i år som innefattat jordgubbar har ökat med 26 procent jämfört med maj förra året. Data från tidigare år visar dock  att svensken oftast äter jordgubbar i juni, då mer än 11 procent av måltiderna under en dag innehåller jordgubbar. Under året i stort är frukost den måltid då svenskarna oftast äter jordgubbar, men den ökande konsumtionen av jordgubbar som kan ses under sommarhalvåret utgörs framför allt av att man i större utsträckning äter jordgubbar vid måltider på kvällar, efter middagsmålet. Vidare visar data från Matometern att svenska kvinnor äter jordgubbar oftare än män.

Slutsatser från undersökningen:

  • 33% svarar att jordgubben är deras favoritbär. På andra plats hamnar hallon (21%) och blåbär (13%).
  • Jordgubben är lika populär bland kvinnor (35%) och män (32%), däremot anger personer i medelåldern, 36-45 år, i större utsträckning att jordgubben är deras favoritbär (39%).
  • Av de tillfrågade som bor i ett parförhållande med ett barn eller fler svarar 4 av 10 att jordgubben är deras favoritbär.
  • Personer som bor i Skåne är de som i störst utsträckning angett att jordgubben är deras favoritbär (41%).
  • I övre Norrland är jordgubben endast favoritbäret bland 19% av de tillfrågade och i Stockholm är jordgubben lika populär som hallonet (26%). I övre Norrland är hallonet (28% ) och hjortronet (20%) mer populära än jordgubben bland de tillfrågade.

Topp 5 favoritbär enligt svensken
#1 Jordgubbar (33%)
#2 Hallon (21%)
#3 Blåbär (13 %)
#4 Smultron (8%)
#5 Hjortron (7%)

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13

Om Coops Matometer
Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgör i dagsläget en databas med information om mer än 395 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop. Matometerns databas uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider från en riksrepresentativ grupp i åldern 16-75 med information om vad de äter, när de äter och vem som äter.

  • Så äter vi 2050

    Så äter vi 2050

    Maten har en stor påverkan både på hur vi själva och planeten mår. Men hur kommer vi att äta i framtiden? Coop har i samband med utställningen ”Framtidens Mat & Dryck” på Spritmuseum tagit fram en prognos på hur vi kommer äta 2050. Analysen bygger på data från mer än 500 000 måltider och 90 000 intervjuer från Coops Matometer.
    Läs mer
  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer