Jonny Olsson utsedd till vd för Coop Butiker och Stormarknader AB

Som tidigare meddelats genomförs en större omorganisation av Coop Sverige-koncernen i syfte att skapa en konkurrenskraftig och lönsam dagligvaruhandel. Förändringen innebär att Coop Sverige AB avvecklas och att affärsområdet Coop Dagligvaruhandel bildas.

I affärsområdet ingår tre verksamhetsområden som alla kommer drivas som aktiebolag med tre styrelser. Bolagen är:

– Coop Butiker och Stormarknader AB, där även Daglivs och Mataffären.se ingår. Ansvarig vd är Jonny Olsson.
– Coop Inköp och Kategori AB med dotterbolaget Coop Logistik AB. Ansvarig vd är Jörgen Månsson.
– Coop MedMera Bank AB, inklusive ett marknadsbolag som är under uppbyggnad. Ansvarig vd är Ivar Fransson.

Affärsområdet leds av KF:s vd och koncernchef Lars Idermark tillsammans med de tre verksamhetsansvariga. I affärsområdesledningen ingår även HR-direktör Marie Wiksborg, ekonomidirektör Lotta Grette och kommunikationsdirektör Kerstin Lager.

Den nya organisationen gäller från den 1 juni i år.

För ytterligare information: Lars Idermark, vd och koncernchef KF, tel 08-743 10 00 Jonny Olsson, vd Coop Butiker och Stormarknader, tel 08-743 13 82 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer