Jenny Rådeström ny direktör Sortiment och Inköp på Coop Sverige

Jenny Rådeström ny direktör Sortiment och Inköp på Coop Sverige

Den 15 januari tillträder Jenny Rådeström som direktör Sortiment och Inköp på Coop Sverige AB. Jenny har tidigare haft ett flertal ledande positioner inom detaljhandeln och har lång erfarenhet från leverantörsledet, bland annat från Kronans Apotek, Menigo, ICA, Fazer, Carlsberg och Orkla.

– Coop är ett företag som befinner sig i en stor förändringsresa och som har en stark värdegrund och en enorm potential. Jag ser med entusiasm fram emot att få vara en del av den resan. Fokus för mitt uppdrag är att skapa en stark inköps- och kategoriorganisation med genomförandekraft och bidra till ökad lönsamhet för att skapa ökad nytta för Coops drygt fyra miljoner medlemmar, säger Jenny Rådeström.

Jenny har en gedigen bakgrund inom analys, kategori- och inköpsarbete med fokus på hela värdekedjan samt logistik. Hon har också en lång erfarenhet av att leda större organisationer.

– Jag är väldigt glad över att kunna välkomna Jenny Rådeström till Coop Sverige. I ett nära samarbete med våra leverantörer vill vi skapa ett attraktivt sortiment och ett starkt erbjudande med fokus på hållbarhet till alla våra medlemmar och kunder. Samtidigt behöver vi lyfta lönsamheten för att stärka konkurrenskraften för hela Coop i Sverige. Jenny kommer att vara en nyckel i det arbetet, säger Anders Torell, vd för Coop Sverige.

Jenny är utbildad civilingenjör med inriktning på industriell ekonomi. Senast kommer hon från Kronans Apotek.

– Mest av allt ser jag fram emot att träffa alla medarbetare och tillsammans med konsumentföreningarna vara med att möjliggöra förändringsresan framåt för Coop. Ett starkt och modernt Coop är viktigt för hela dagligvarumarknaden i Sverige, säger Jenny Rådeström.

Jenny Rådeström kommer att ingå i Coop Sveriges företagsledning.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Maten Coops kunder söker mest på i januari

    Maten Coops kunder söker mest på i januari

    Efter flertalet veckor av unnande och firande går många konsumenter nu in i en månad av en restriktivare plånbok och budget. Klassiska varor toppar sökningarna, men en omtyckt frukt trendar allra mest.
    Read more
  • Coop Finspång lanserar nytt innovativt koncept för att lära barn om svensk mat och lantbruk

    Coop Finspång lanserar nytt innovativt koncept för att lära barn om svensk mat och lantbruk

    Coop Finspång är den första butiken i Sverige att testa ett helt nytt och innovativt koncept som ska ge barn möjlighet att lära sig om var maten kommer ifrån. Genom ett samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Active Floor och Coop Finspång skapas nu en unik digital spelyta i butiken där barnen kan ta del av interaktiva spel och aktiviteter som handlar om svensk matproduktion och svenskt lantbruk.
    Read more