Investering på 7,5 Mkr då Prix Degerfors blir Coop Extra – en del av Konsum Värmland

I dagarna påbörjar Konsum Värmland en omfattande omställning av Prix Stormarknad i centrala Degerfors till Coop Extra. En total inre ombyggnad kommer bland annat att skapa en större butiksyta, från nuvarande 1 300 kvm till 1 600 kvm. Kostnaden uppgår till 7,5 Mkr och den nya butiken beräknas vara färdigställd i slutet av oktober.

– Degerfors är ett viktigt handelsområde för Konsum Värmland. Kommunen är dessutom framgångsrik och expansiv. Under många år har vi verkat i gamla och otidsenliga lokaler. Vi är därför övertygade att den nya butiken kommer att bli framgångsrik, säger Konsum Värmlands VD Steve Fredriksson.

Utökad försäljningsyta
En total inre omställning med ny inredning, nya kylar och frysar tillsammans med en ny entré kommer att skapa en större butik med en försäljningsyta på 1 600 kvm, att jämföra med dagens 1 300 kvm.

– Utökade ytor innebär att vi kan erbjuda ett mer attraktivt och anpassat sortiment, menar Steve Fredriksson.

Ett av marknadens bredaste utbud av lokalt producerade varor
Nya Coop Extra kommer att få ett mycket brett sortiment med stora valmöjligheter. Det kommer att finnas både märkesvaror, lågprisvaror och specialvaror. Dessutom kommer man att lägga stor tonvikt på färskvarorna såsom frukt- och grönt, bröd och bageri samt kött- och chark. Konsum Värmlands egna livsmedelsindustri borgar också för att man törs utlova ett av marknadens bredast utbud av lokalt producerade varor.

– På Coop Extra Degerfors ska man alltid hitta vad man söker. Detta oavsett om man letar efter låga priser, eller någonting utöver det vanliga. Förutom lokalt producerade varor har vi också ambitionen att erbjuda ett brett sortiment av ekologiska produkter till Värmlands lägsta priser, säger Konsum Värmlands försäljningschef Sven-Eric Ericsson.

Värmländsk framtidstro
Satsningen i Degerfors är ytterligare en i en lång rad. I somras öppnades nya Coop Extra i Sunne, och Coop Forum Bergvik nyöppnades efter en omfattande ombyggnad. Under förra årets slog man bland annat upp portarna för Konsum City i Karlstad, Coop Extra i Hammarö, Coop Forum i Kristinehamn och MaxiMat i Charlottenberg. Dessutom har det öppnats nya butiker för fackhandeln, Mansion, Affection och Domus optik. Under denna veckan inviger man dessutom en filial i Kil till den egna charkfabriken i Karlstad, och i slutet av året öppnas det helt nya butiker i Sysslebäck och i Kil.

– För att behålla vår starka position måste vi hela tiden förändra och förnya oss. När vi investerar hamnar dessutom varenda krona i Värmland, avslutar Steve Fredriksson.

Konsum Värmland, med huvudkontor och styrelse i Karlstad bedriver verksamhet i ett 80-tal försäljningsställen och inriktningar över hela landskapet. Dotterföretaget Pekås verkar inom lågprissektorn med nio butiker samt MaxiMat med inriktning mot norgehandeln i Töcksfors och Charlottenberg. Föreningen är unik såtillvida att man också driver en egen livsmedelsindustri i form av charkfabrik, bageri, lagercentral och transportcentral. Föreningen ägs av sina cirka 129 000 medlemmar och har cirka 1 800 anställda. Butiksförsäljningen uppgick till 3,3 miljarder kronor (31/12 2006). Värmland tillhör ett av landets starkaste kooperativa fästen och föreningen befinner sig i ett mycket offensivt och expansivt skede. För ytterligare information om Konsum Värmland se gärna; www.konsumvarmland.se

För ytterligare information, kontakta; Konsum Värmlands VD Steve Fredriksson, tfn; 054-220100, försäljningschef Sven-Eric Ericsson, tfn: 054-220503 eller informationschef Klas Olsson, tfn; 054-220102.

  • Coop Värmland tar över fyra Nettobutiker

    Sedan tidigare har Coop Vardagshandel, som driver landets Nettobutiker, meddelat att butikerna pausas från den sista juni. Efter förhandlingar mellan Coop Värmland och Coop Butiker oc...
    Läs mer
  • Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Coop Butiker & Stormarknader är ett av de offensivaste företagen inom svensk handel när det gäller att etablera nya butiker. Med hjälp av smart geodata från Prospect Mapping kommer etableringsbesluten nu att gå ännu snabbare samtidigt som de befintliga butikerna kommer kunna skräddarsy sina erbjudanden utifrån varje lokal marknad.
    Läs mer