Coops bäst i test-produkt Havredryck till kaffe har fått ny design, där hållbarhetsdeklarationen ges stort utrymme på förpackningen.
– Med den nya designen på Coop havredrycker vill vi skänka lite glädje till butikshyllan och förmedla att det är kul att konsumera hållbart. Och att det blir ännu roligare och lättare med hjälp av Coops hållbarhetsdeklaration, som vi gör reklam för på förpackningarnas sidor. Ännu ett skäl att bli glad är att havredryckerna är Från Sverige-märkta. Och att de är väldigt goda, säger Jonas Malmquist, designchef Coop Sverige.
Via en QR-kod på förpackningarnas ena kortsida kan Coops kunder ladda ner Coop-appen och skanna varan via dess streckkod för att få svar på vilket hållbarhetsavtryck maten, och i det här fallet drycken, man äter eller dricker har.
De tre produkterna som fått nytt uttryck, men behåller samma prisbelönta smak, är förutom nämnde Havredryck till kaffe, även Coop Havredryck samt Coop Havredryck choklad. Sanna Mander, illustratör i Helsingfors, har ritat de skrattande Hahahavredrycks-karaktärerna.
Hållbarhetsdeklarationen tar tvärtemot landets testpaneler aldrig hänsyn till tycke och smak. I stället bedöms tio hållbarhetsområden. Till exempel om varan producerats under schyssta arbetsförhållanden eller om den använder jordens vattenresurser på ett ansvarsfullt sätt.
– Och ja på en självklar fråga, Coops havredrycker har glädjande nog låg klimatpåverkan enligt hållbarhetsdeklarationen, summerar Jonas Malmquist.
För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se