Hyllade havredrycker får ny design – och lyfter hållbar konsumtion

Hyllade havredrycker får ny design – och lyfter hållbar konsumtion

Coops bäst i test-produkt Havredryck till kaffe har fått ny design, där hållbarhetsdeklarationen ges stort utrymme på förpackningen.

– Med den nya designen på Coop havredrycker vill vi skänka lite glädje till butikshyllan och förmedla att det är kul att konsumera hållbart. Och att det blir ännu roligare och lättare med hjälp av Coops hållbarhetsdeklaration, som vi gör reklam för på förpackningarnas sidor. Ännu ett skäl att bli glad är att havredryckerna är Från Sverige-märkta. Och att de är väldigt goda, säger Jonas Malmquist, designchef Coop Sverige.

Via en QR-kod på förpackningarnas ena kortsida kan Coops kunder ladda ner Coop-appen och skanna varan via dess streckkod för att få svar på vilket hållbarhetsavtryck maten, och i det här fallet drycken, man äter eller dricker har.

De tre produkterna som fått nytt uttryck, men behåller samma prisbelönta smak, är förutom nämnde Havredryck till kaffe, även Coop Havredryck samt Coop Havredryck choklad. Sanna Mander, illustratör i Helsingfors, har ritat de skrattande Hahahavredrycks-karaktärerna.

Hållbarhetsdeklarationen tar tvärtemot landets testpaneler aldrig hänsyn till tycke och smak. I stället bedöms tio hållbarhetsområden. Till exempel om varan producerats under schyssta arbetsförhållanden eller om den använder jordens vattenresurser på ett ansvarsfullt sätt.

– Och ja på en självklar fråga, Coops havredrycker har glädjande nog låg klimatpåverkan enligt hållbarhetsdeklarationen, summerar Jonas Malmquist.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Ho-Ho – Coops blöjor får nya kompisar

    Ho-Ho – Coops blöjor får nya kompisar

    Vecka 15 ser en ny förpackningsdesign ljuset för första gången på Coop. Coops prisvärda blöjor och barnartiklar har fått nya kompisar i form av djurmotiv med läten.
    Read more
  • Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

    Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

    Många hushåll är pressade i dag och vi förstår att många känner oro och frustration. Coop har arbetat, och arbetar, hårt för att hålla emot prisökningarna. Coop ägs av våra över fyra miljoner medlemmar och de ska alltid få bra priser hos oss. Vi har förståelse för att konsumenter vill påverka. Det skapar ett tryck att göra vårt jobb ännu bättre. Coop ska alltid vara en bra affär.
    Read more