Svensken toppar som Europas största gottegris. 15 kilo godis per person och år äter vi i Sverige i genomsnitt. Coop har sammanställt var i landet suget är som allra störst i sina butiker.
Enligt Livsmedelsverkets och Jordbruksverkets statistik konsumerar svensken mest godis i hela Europa. Suget är extra stort inför lediga dagar, helger och högtider – exempelvis påsk som stundar i slutet av mars det här året.
Räknat i volym handlar svenskarna mer lösviktsgodis nu jämfört med innan pandemin. Däremot sker inköpen vid färre tillfällen. I snitt köps 0,64 kg lösviktsgodis per tillfälle, vilket är en ökning med nästan 15% jämfört med innan pandemin (år 2019). Svenskarna handlar i genomsnitt lösviktsgodis 7,6 gånger per år vilket är en minskning jämfört med innan pandemin, allt enligt Consumer Panel Services GfK 2022-2023.
På Stora Coop Storlien säljs mest lösviktsgodis bland Coops butiker. Butiken ligger bara två kilometer från den norska gränsen.
För det förpaketerade godiset toppar en butik som blivit mångas kära stopp på vägen mot tåget på Stockholms Centralstation. Även Stora Coop Storlien återfinns i toppen för denna del av godisförsäljningen.
Färgglad godisavdelning ska höja kundupplevelse
För att göra besöket vid godisavdelningen till en bättre upplevelse har Coop utvecklat ett nytt koncept för det populära stoppet. Den nya inramningen, som tagits fram inhouse på Coop Sverige, har nya lekfulla färger och mönster, belysning, samt nytt uttryck på tillbehör som påsar och skedar. Även musik är ett nytt inslag i det nya konceptet, något som Coops konceptavdelning menar höjer kundupplevelsen.
– Vi vill skapa en unik känsla i våra butiker som är i linje med varumärket, samtidigt som vi bjuder in till en inspirerande, glad och färgstark avdelning med ett modernt uttryckssätt, säger Sanna Öhrn, konceptansvarig Coop Sverige.
Det nya godiskonceptet är ett resultat av två lyckade pilotprojekt som pågick under hösten 2023.
– Våra pilotbutiker Stora Coop Sundby Park och Stora Coop Sundsvall är mycket stolta över sina nya godisavdelningar. De kunder och medlemmar som vi har intervjuat i butik upplever ytan som mer inbjudande, större och ljusare. Summerat, avslutar vi nu två lyckade pilotprojekt för att rulla ut det nya konceptet i fler butiker, säger projektledare Anna Garding på Coop Sverige.
Utöver de goda omdömena har även försäljningen av lösviktsgodis ökat sedan den nya inramningen kom på plats. I både Stora Coop Sundby Park och Stora Coop Sundsvall köps det mer lösviktsgodis nu jämfört med innan piloten och i förhållande till jämförbara Stora Coop-butiker i landet.
– Vi ser att vår nya inramning kombinerat med ökat driftsfokus och vårt initiativ ”Festlig fredag, Festlig helg” kommer driva helgförsäljning i hela butiken. Vi tror på att fler barnfamiljer kommer välja att åka till Coop eller Stora Coop framöver för att köpa sitt godis inför helgen, säger Anna Garding.
Det nya konceptet kommer att vara synlig i flera av Coops butiker under våren och sommaren 2024.
Här säljs mest lösviktsgodis i Sverige (Coops butiker), topplista butiker sett till omsättning år 2023:
1. Stora Coop Storlien
2. Stora Coop Sörböle
3. Stora Coop Ersboda
4. Stora Coop Bromma
5. Stora Coop Västberga
6. Coop Daglivs
7. Stora Coop Sisjön
8. Stora Coop Katrineholm
9. Stora Coop Varberg
10. Stora Coop Bäckebol
Här säljs mest packat godis i Sverige (Coops butiker), topplista butiker sett till omsättning år 2023:
1. Coop Centralen (Stockholm C)
2. Stora Coop Storlien
3. Stora Coop Lund
4. Stora Coop Ersboda
5. Stora Coop Bäckebol
6. Stora Coop Sörböle
7. Stora Coop Backaplan
8. Stora Coop Bromma
9. Stora Coop Varberg
10. Stora Coop Orminge
Fakta Godis
- Gottegrisar är vi allihop (nästan): Ungefär 98% av de svenska hushållen handlar förpackad konfektyr vid cirka 30 tillfällen per år.
- Ett plötsligt sötsug: Runt 40% av allt godis köps på impuls. Ett stopp vid lösviktsgodis är däremot ett mer planerat besök, en femtedel (20%) av lösviktsgodis köps på impuls.
- Stark återhämtning för lösvikten: Under pandemin gick försäljning av lösviktsgodis ner, men under 2023 syntes en stark återhämtning. Över 60% av de svenska hushållen handlar lösviktsgodis. Det är en ökning med 10% jämfört med föregående år och en liten ökning med jämfört med innan pandemin (+0,7%).
- Mer volym i påsen – men vid färre tillfällen: Räknat i volym handlar svenskarna faktiskt mer lösviktsgodis nu jämfört med innan pandemin. Däremot sker inköpen vid färre tillfällen.
Källa fakta ovan: Consumer Panel Services GfK 2022-2023
För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se