Gröna hyllkantsetiketter hjälper kunder att hitta ekologiska och miljömärkta varor

Pressmeddelande 2009-02-09

Coop Sverige inför nu gröna hyllkantsetiketter för ekologiska och miljömärkta varor i alla butiker och stormarknader. Märkningen är ett sätt att möta medlemmarnas önskemål om att det ska vara enkelt göra miljömässigt kloka val.

– Vi vet från våra medlemspaneler på internet att medlemmarna vill att det ska bli enklare att hitta miljömärkta och ekologiska varor i butikerna. De gröna hyllkantsetiketterna är ett svar på det behovet, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop.

Coop har idag marknadens största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor med närmare 5 000 artiklar.

De märkningar som finns bakom de gröna hyllkantsetiketterna är för livsmedel KRAV, EU-ekologiskt och MSC (Marine Stewardship Council), samt för specialvaror Svanen, Bra Miljöval, EU-blomman, samt FSC (Forest Stewardship Council).

Ända sedan Coop under 1980-talet på medlemmarnas uppdrag började ta fram ett ekologiskt sortiment har antalet varor och försäljningen ökat år från år. Medlemmarnas önskemål nu är förutom en tydligare märkning fler ekologiska och miljövänliga ekologiska alternativ.

– Vår målsättningen är att det ska finnas ett ekologiskt eller miljömärkt alternativ i alla varugrupper där det är möjligt, säger Magnus Frisk.

Ytterligare upplysningar Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer