Gröna hyllkantsetiketter hjälper kunder att hitta ekologiska och miljömärkta varor

Pressmeddelande 2009-02-09

Coop Sverige inför nu gröna hyllkantsetiketter för ekologiska och miljömärkta varor i alla butiker och stormarknader. Märkningen är ett sätt att möta medlemmarnas önskemål om att det ska vara enkelt göra miljömässigt kloka val.

– Vi vet från våra medlemspaneler på internet att medlemmarna vill att det ska bli enklare att hitta miljömärkta och ekologiska varor i butikerna. De gröna hyllkantsetiketterna är ett svar på det behovet, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop.

Coop har idag marknadens största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor med närmare 5 000 artiklar.

De märkningar som finns bakom de gröna hyllkantsetiketterna är för livsmedel KRAV, EU-ekologiskt och MSC (Marine Stewardship Council), samt för specialvaror Svanen, Bra Miljöval, EU-blomman, samt FSC (Forest Stewardship Council).

Ända sedan Coop under 1980-talet på medlemmarnas uppdrag började ta fram ett ekologiskt sortiment har antalet varor och försäljningen ökat år från år. Medlemmarnas önskemål nu är förutom en tydligare märkning fler ekologiska och miljövänliga ekologiska alternativ.

– Vår målsättningen är att det ska finnas ett ekologiskt eller miljömärkt alternativ i alla varugrupper där det är möjligt, säger Magnus Frisk.

Ytterligare upplysningar Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer