Gröna hyllkantsetiketter hjälper kunder att hitta ekologiska och miljömärkta varor

Pressmeddelande 2009-02-09

Coop Sverige inför nu gröna hyllkantsetiketter för ekologiska och miljömärkta varor i alla butiker och stormarknader. Märkningen är ett sätt att möta medlemmarnas önskemål om att det ska vara enkelt göra miljömässigt kloka val.

– Vi vet från våra medlemspaneler på internet att medlemmarna vill att det ska bli enklare att hitta miljömärkta och ekologiska varor i butikerna. De gröna hyllkantsetiketterna är ett svar på det behovet, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop.

Coop har idag marknadens största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor med närmare 5 000 artiklar.

De märkningar som finns bakom de gröna hyllkantsetiketterna är för livsmedel KRAV, EU-ekologiskt och MSC (Marine Stewardship Council), samt för specialvaror Svanen, Bra Miljöval, EU-blomman, samt FSC (Forest Stewardship Council).

Ända sedan Coop under 1980-talet på medlemmarnas uppdrag började ta fram ett ekologiskt sortiment har antalet varor och försäljningen ökat år från år. Medlemmarnas önskemål nu är förutom en tydligare märkning fler ekologiska och miljövänliga ekologiska alternativ.

– Vår målsättningen är att det ska finnas ett ekologiskt eller miljömärkt alternativ i alla varugrupper där det är möjligt, säger Magnus Frisk.

Ytterligare upplysningar Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer