Gröna hyllkantsetiketter hjälper kunder att hitta ekologiska och miljömärkta varor

Pressmeddelande 2009-02-09

Coop Sverige inför nu gröna hyllkantsetiketter för ekologiska och miljömärkta varor i alla butiker och stormarknader. Märkningen är ett sätt att möta medlemmarnas önskemål om att det ska vara enkelt göra miljömässigt kloka val.

– Vi vet från våra medlemspaneler på internet att medlemmarna vill att det ska bli enklare att hitta miljömärkta och ekologiska varor i butikerna. De gröna hyllkantsetiketterna är ett svar på det behovet, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop.

Coop har idag marknadens största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor med närmare 5 000 artiklar.

De märkningar som finns bakom de gröna hyllkantsetiketterna är för livsmedel KRAV, EU-ekologiskt och MSC (Marine Stewardship Council), samt för specialvaror Svanen, Bra Miljöval, EU-blomman, samt FSC (Forest Stewardship Council).

Ända sedan Coop under 1980-talet på medlemmarnas uppdrag började ta fram ett ekologiskt sortiment har antalet varor och försäljningen ökat år från år. Medlemmarnas önskemål nu är förutom en tydligare märkning fler ekologiska och miljövänliga ekologiska alternativ.

– Vår målsättningen är att det ska finnas ett ekologiskt eller miljömärkt alternativ i alla varugrupper där det är möjligt, säger Magnus Frisk.

Ytterligare upplysningar Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer