Good Egg Award till Coop – för utfasningen av ägg från burhöns

Som första svenska matkedja fick Coop under gårdagen ta emot priset Good Egg Award vid Världsutställningen i Milano. Coop fick utmärkelsen för sitt arbete med djurvälfärd, där utfasningen av ägg från burhöns till förmån för ägg från frigående höns var avgörande.

Good Egg Award delas ut av Food Business, Compassion in world farming, en organisation som tillsammans med matindustrin arbetar för bättre djurvälfärd. Good Egg har delats ut sedan 2007 och i år är det första gången som en svensk matkedja får utmärkelsen.

– Redan 2002 tog vi beslut om att sluta sälja ägg från burhöns i våra Coop Konsum-butiker. Och det gjordes under ganska spektakulära former med bland annat aktiviteter på stan där förbipasserande fick chansen att känna på burhönsens levnadsförhållanden genom att kliva in i en bur och trängas med andra människor, säger Louise König, hållbarhetschef Coop.

Det slutliga steget togs 2014 då beslut togs att fasa ut samtliga ägg från burhöns från Coops 665 butiker i hela landet. Detta gjordes med stort stöd från Coops medlemmar. Ett beslut som påverkar cirka en miljon höns per år som i sin tur värper cirka 300 miljoner ägg.         

– Vi är såklart mycket glada över den här utmärkelsen. Djurvälfärd och hållbar konsumtion löper som en grön tråd i hela vår verksamhet, något som vi konsekvent jobbar med och som våra medlemmar tycker är extremt viktigt. Den här utmärkelsen blir beviset för oss och våra medlemmar att vårt arbete når fram – att vi tillsammans står för den goda kraften, säger Louise König.

Coop arbetar aktivt med djurvälfärdsfrågor vilket bland annat innebär att aktivt stödja produktionsmetoder som minimerar djurs lidande och möjliggör ett naturligt beteende hos djuren.

Mer om Coops arbete med hållbarhet:
https://www.coop.se/Vart–ansvar/Hallbar-verksamhet/

Mer om Good Egg Award:
www.compassioninfoodbusiness.com/awards/good-egg-award/


För ytterligare information:

För journalister – Coops pressjour 010-743 13 13