Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB

Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB

Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB. Fredrik har en bakgrund från flera kommersiella roller inom detaljhandeln, senast hos hemelektronikbolaget Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson.

Jag är mycket glad att Fredrik valt att ansluta till Coop och den resa vi är inne på, säger Coop Sveriges VD Magnus Johansson. Han har i flera roller bevisat att han är en bred och kommersiell ledare som kommer att kunna utmana nuvarande branschnormer – inom digitalisering, fysisk handel och det som vi på Coop kallar digifysisk handel. Han har också, vilket vi ser är viktigt för rollen, erfarenhet från att ha ansvarat för och drivit butiker.

Coop satsar offensivt för att skapa marknadens bästa kunderbjudande, och Coop Sverige organiserade i november förra året om för att skapa större flexibilitet och effektivitet för att agera i den nya, digitaliserade verkligheten. I samband med det slogs avdelningarna för Försäljning och Marknad ihop, och rekryteringen inleddes till den nya rollen som chef för affärsområdet.

Det känns oerhört roligt att få möjligheten att ta klivet in i dagligvaruhandeln och bli en del av Coop Sverige, säger Fredrik Uhrbom. Extra roligt att få bli en del av ett företag som sätter hållbar konsumtion, hälsa och välmående högt på agendan, ett område som kommer bli allt viktigare för att vinna kundens hjärta och förtroende samt skapa tydligt mervärde för Coops medlemmar. Från utsidan har jag följt Coop Sveriges omställningsresa och arbetet med att vässa sitt kommersiella erbjudande – en resa jag ser fram emot att få vara en del av och fortsätta utveckla tillsammans med medarbetarna inom hela Coop Sverige.

Fredrik Uhrbom har, förutom tjänsterna på Netonnet och Clas Ohlson, bland annat arbetat på Svenska Exportrådet i Berlin och Köpenhamn och på Hultafors Group, med roller som försäljnings- och marknadschef och försäljningsdirektör. Han är sedan 2020 engagerad som investerare och rådgivare i det digitala plattformsbolaget TechBuddy AB.

Han tillträder sin tjänst på Coop Sverige AB i april.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer