Förstärkning och förändring av Coop Sveriges ledning

KF har inlett en genomgripande omvandling för att skapa en lönsam och konkurrenskraftig detaljhandelskoncern med dagligvaruhandeln i Coop Sverige som kärnverksamhet.

Den största omdaningen sker inom Coop. För att öka kraften i förnyelsearbetet och bättre tillvarata samordningsfördelarna inom koncernen genomförs omgående vissa förändringar inom ledningen för Coop.

• KFs vd och koncernchef Lars Idermark, som nu är ordförande i Coop Sverige, ökar sitt engagemang och blir arbetande styrelseordförande i bolaget samt ordförande i företagsledningen.

• Karl Wistrand fortsätter som vd i Coop Sverige och leder arbetet med det omfattande förbättringsprogram som inletts under förra året.
För att tillvarata synergierna och förstärka förnyelsearbetet inom Coop-kedjorna inrättas en ny befattning med ett övergripande ansvar för Supermarkets och Stormarknader.

• Jonny Olsson, chef för Supermarkets (Coop Konsum, Coop Nära, Coop Extra), får därmed ett övergripande ansvar även för Stormarknader (Coop Forum och Coop Bygg).

• Ronnie Wångdahl fortsätter som chef för Coop Stormarknader och ingår i företagsledningen.
_ _ _ Ytterligare upplysningar: Lars Idermark, vd och koncernchef, 08-743 26 70

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer