Förstärkning och förändring av Coop Sveriges ledning

KF har inlett en genomgripande omvandling för att skapa en lönsam och konkurrenskraftig detaljhandelskoncern med dagligvaruhandeln i Coop Sverige som kärnverksamhet.

Den största omdaningen sker inom Coop. För att öka kraften i förnyelsearbetet och bättre tillvarata samordningsfördelarna inom koncernen genomförs omgående vissa förändringar inom ledningen för Coop.

• KFs vd och koncernchef Lars Idermark, som nu är ordförande i Coop Sverige, ökar sitt engagemang och blir arbetande styrelseordförande i bolaget samt ordförande i företagsledningen.

• Karl Wistrand fortsätter som vd i Coop Sverige och leder arbetet med det omfattande förbättringsprogram som inletts under förra året.
För att tillvarata synergierna och förstärka förnyelsearbetet inom Coop-kedjorna inrättas en ny befattning med ett övergripande ansvar för Supermarkets och Stormarknader.

• Jonny Olsson, chef för Supermarkets (Coop Konsum, Coop Nära, Coop Extra), får därmed ett övergripande ansvar även för Stormarknader (Coop Forum och Coop Bygg).

• Ronnie Wångdahl fortsätter som chef för Coop Stormarknader och ingår i företagsledningen.
_ _ _ Ytterligare upplysningar: Lars Idermark, vd och koncernchef, 08-743 26 70

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer