Familjen i fokus i Coops stora höstlansering av produkter

Familjen i fokus i Coops stora höstlansering av produkter

Coop fyller på EVM-sortimentet med över 40 nyheter – från prisvärd kyckling för familjepris till italienska favoriter som pizza och pinsa.

Septembers intåg betyder massvis med spännande, smakfulla och prisvärda nyheter i Coops butiker under egna varumärkena Coop, Xtra, Änglamark, Köksträdgården och så nya egna varumärket Familjefågel där Coop nu erbjuder olika prisvärda styckvarianter av kyckling à 450 gram, eller familjepris om man väljer att köpa två.

– Det känns glädjande att kunna presentera kyckling av bra kvalitet och till riktigt bra pris för Coops kunder. Kycklingen är framtagen för familjer som vill ha kvalitet och enkelhet, säger Minna Björklund, chef EVM Coop Sverige.

Från Italien kommer från vecka 38 tre varianter av stenugnsbakade pizzor (Capricciosa 440 gram, Pepperoni 390 g, Margherita 370 g), klassiska favoriter med krispig botten. Även italienska favoriten Pinsa, bakad med surdeg och lång jäsning för lätt, luftig och krispig botten återfinns hos Coop från vecka 37, den senare perfekt att toppa själv eller använda som bas till pizza och smörgåsar.

Vardagen med skola, arbete och träning är här, och så även behovet av snabbtillgänglig lunch och mellanmål. Tre spännande kycklingrätter inom färdiglagad mat släpps nu i butik: chicken satay, thai curry red chicken samt tikak masala chicken. För kurrande magar under eftermiddag och utflykter släpps mannamellis jordgubb och mannamellis hallon (165 g), rismål blåbär (175 g), smoothie mango/passion (250 ml) samt smoothie jordgubb (250 ml).

Vegetabiliskt mejeri på framfart

Under ekologiska varumärket Änglamark lanseras ett 3-pack fast tvål (i butik från vecka 41), mandeldryck 1 L, sojadryck 1 L, samt havredryck 1 L. Även under varumärket X:-tra fylls hyllorna på med havredryck (1L).

– Vi säger verkligen välkommen tillbaka till våra ekologiska drycker perfekta för kaffet, te, flingor eller i smoothies. Premiär blir det även för en Xtra havredryck till såväl lågt pris som god smak. Efterfrågan på mejerialternativ fortsätter att växa så då växer vi med den inom våra egna varumärken, säger Minna Björklund.

Inom veganskt fyller Coop på med flertalet goda sallader och såser som rödbetssallad, bearnaise, aioli och potatissallad.

Andra produktlanseringar vecka 37 hos Coop innefattar Middagskorv 600 g (Xtra), Coop marschmallows rainbow (party mix) 150 g, Xtra handdiskmedel 750 ml lemon (i butik slutet av oktober), matbröden Persian Style flatbreads 200 g och Tandoori roti 240 g, flertalet juicer och nektar (apelsinjuice 250 ml, äpple/berryjuice 1 L, tropisk juice 1 L, nektar apelsin 2 L, nektar tropisk 2 L) samt en utökad serie köksredskap under populära varumärket Köksträdgården: kastrull i stål 1 L, pizzaskärare, vitlökspress, zestjärn, och mortel i gjutjärn.

– Som svar på de fortsatt stigande fruktpriserna under senare år har vi introducerat fler nektarprodukter som innehåller 50 % juice. Nektar erbjuder ett mer prisvärt alternativ till juice, samtidigt som du får en uppfriskande och fruktig smakupplevelse. Båda smakerna kommer i 2-litersförpackning och du hittar dem i kylen för juice & fruktdrycker. Vi hoppas och tror att många prismedvetna kunder ska uppskatta detta tillskott i vår portfölj av kyld juice och fruktdryck, avslutar Minna Björklund.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se