En miljard till Coops medlemmar

Coops medlemsåterbäring har blivit en succé bland medlemmarna. Totalt har nu över en miljard kronor delats ut i återbäring.

– Återbäringen är en långsiktig satsning för att öka medlemmarnas lojalitet och ta marknadsandelar. Coop befinner sig i ett tufft läge på en hårt konkurrensutsatt marknad, men under det senaste halvåret har vi sett ett trendbrott där vi nu tar marknadsandelar, och det tänker vi fortsätta med, säger Thomas Engelhart, vd för Coop Marknad.

– Coop är ett medlemsägt företag där vi ska skapa ekonomisk nytta, så självklart ska pengar gå tillbaka till våra ägare. När andra betalar ut stora bonusar till sin ledning och aktieägare gör vi det till våra medlemmar. Vi vet att återbäringen gör stor skillnad. För en genomsnittlig barnfamilj som handlar sin mat hos Coop kan återbäringen bli runt 4000 kronor per år, fortsätter Thomas Engelhart.

Medlemsåterbäringen är unik för Coop och infördes i december 2010 efter en stark efterfrågan från Coops över tre miljoner medlemmar. Beroende på hur mycket man handlar i Coops butiker kan återbäringen bli upp till fem procent och aldrig lägre än en procent. Den miljard som delats ut i återbäring har medlemmarna tjänat in genom inköp under december 2010 till december 2011.

– Vi har kommit en bra bit på väg i att skapa Sveriges starkaste medlemsprogram. Att vara medlem och ägare hos Coop ska ge en total hushållsekonomisk nytta. Därför kommer vi fortsätta vårt arbete med att utveckla kortet med fler partners som ger återbäring, och även andra erbjudanden och förmåner kopplade till kortet, fortsätter Thomas Engelhart.

Medlemstillströmningen har sedan återbäringen infördes ökat och Coop har fått cirka 150 000 nya medlemmar. Hur medlemmarna använder sin återbäring varierar. Många använder den löpande för att betala de dagliga livsmedelsinköpen, men många sparar också pengarna till ett större inköp.

– Vi har noterat att användningen av intjänad återbäring har ökat i Coopbutikerna under december, den var därmed en god hjälp för många medlemmar inför julen som är en månad med stora inköp, då både julmat och julkappar ska handlas, avslutar Thomas Engelhart.

Tidningen Råd & Rön uppmärksammade förra året Coops medlemsåterbäring och konstaterade att deras typfamilj med tre barn sparar 9 000 kronor per år genom att genomgående handla på Coop och använda Coop MedMera Visa i stället för Nordea Mastercard Silver. Se https://www.radron.se/Artiklar/Spara-tusenlappar-med-ratt-kort/

Så fungerar Coops medlemsåterbäring: • Beroende på hur mycket man handlar i Coops butiker kan återbäringen bli upp till fem procent och aldrig lägre än en procent. Ju mer man handlar, desto högre återbäring.
• Dessutom ger inköp hos Coop MedMera partners (Akademibokhandeln, Apollo, Bokus, Kronans Droghandel, Hertz, Expert och Swebus) en procent i återbäring.
• Coop MedMera Visa ger också 0,5 procent i återbäring i alla butiker runt om i världen som accepterar Visakort. • Återbäringen betalas ut på MedMera-kortet varje månad i reda pengar. Den kan sparas eller användas på en gång.

Följande bilagor finns till detta pressmeddelande: • Illustration över återbäringstrappan • Exempel på medlemsåterbäring – fyra typhushåll • Återbäringen genom tiderna • Pressbilder

För ytterligare information: Thomas Engelhart, vd Coop Marknad, tel. 0703-20 62 39 Coops pressjour, tel. 08-743 23 33

  • Coop återkallar Coop Rostbiff skivad, 90 gram

    Coop återkallar Coop Rostbiff skivad, 90 gram

    Coop återkallar Coop Rostbiff skivad av egna varumärket Coop som en försiktighetsåtgärd. Produkten kan innehålla listeria. Det var vid en regelbunden provtagning som listeria påvisades i Coop skivade rostbiff, med bäst före-datum 2024-04-12.
    Read more
  • MedMera Bank fortsätter ta marknadsandelar

    MedMera Bank fortsätter ta marknadsandelar

    MedMera Bank presenterar en positiv årsrapport för 2023 trots de utmaningar som påverkat nischbankerna. Med en ökande kundbas och fokus på affärsregler har banken visat på tillväxt och framtidstro.
    Read more