Ekoboomen fortsätter på Coop

Coop, som är störst i branschen på ekologiskt, fortsätter att öka sin ekologiska försäljningsandel även under årets tredje kvartal. Av Coops totala livsmedelsförsäljning var 7,9 procent ekologiskt. Det är nästan en fördubbling i jämförelse med samma period föregående år.

2014 är året då ekologisk livsmedelsförsäljning har skjutit i höjden. Trenden i Coops ekologiska försäljningsandel talar sitt tydliga språk. Från 7,1 procent (första kvartalet) till 7,6 procent (andra kvartalet) till tredje kvartalets försäljningsandel på 7,9 procent. Det kan jämföras med helåret 2013 då Coops ekologiska andel låg på 5,5 procent och hela dagligvarubranschen slutade på cirka 4 procent.

Nästan fyrdubblad ökning av ekologiska pannkakor
Coops framgångsrika initiativ Veckans Eko har bidragit till den stora andelsökningen av ekologiska varor. Barnfamiljernas favorit, pannkakor, är ett exempel på en vara som fått skjuts av att vara ett Veckans Eko-erbjudande. Under en vecka i september ökade försäljningen av Änglamark ekologiska pannkakor med hela 360 procent i jämförelse med en genomsnittsvecka under samma period.

– Under en vecka såldes över fem ton ekologiska pannkakor, vilket är helt fantastiskt. Allt fler ekologiska varor hamnar i våra kundkorgar och det är en utveckling som vi både är stolta och glada över, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Veckans Eko, framgångsrikt initiativ
Initiativet Veckans Eko startade 2013 för att göra ekologisk mat tillgängligt för fler. Genom sänkt pris och tydlig kommunikation sänks tröskeln för att välja ekologiskt. Varje vecka sänker Coop priset på utvalda ekologiska varor med 20-50%.

Coop är störst i branschen på ekologiskt och har 2400 ekologiska och miljömärkta varor i sitt sortiment. Coops egna varumärke Coop Änglamark består av cirka 440 olika produkter.

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Coop Sverige ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och affärsstöd. Coop ägs av 3,4 miljoner medlemmar och har cirka 700 butiker runt om i landet, varav cirka hälften drivs i ett dotterbolag till Coop Sverige AB och hälften av olika konsumentföreningar. www.coop.se

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer