Ekoboomen fortsätter på Coop

Coop, som är störst i branschen på ekologiskt, fortsätter att öka sin ekologiska försäljningsandel även under årets tredje kvartal. Av Coops totala livsmedelsförsäljning var 7,9 procent ekologiskt. Det är nästan en fördubbling i jämförelse med samma period föregående år.

2014 är året då ekologisk livsmedelsförsäljning har skjutit i höjden. Trenden i Coops ekologiska försäljningsandel talar sitt tydliga språk. Från 7,1 procent (första kvartalet) till 7,6 procent (andra kvartalet) till tredje kvartalets försäljningsandel på 7,9 procent. Det kan jämföras med helåret 2013 då Coops ekologiska andel låg på 5,5 procent och hela dagligvarubranschen slutade på cirka 4 procent.

Nästan fyrdubblad ökning av ekologiska pannkakor
Coops framgångsrika initiativ Veckans Eko har bidragit till den stora andelsökningen av ekologiska varor. Barnfamiljernas favorit, pannkakor, är ett exempel på en vara som fått skjuts av att vara ett Veckans Eko-erbjudande. Under en vecka i september ökade försäljningen av Änglamark ekologiska pannkakor med hela 360 procent i jämförelse med en genomsnittsvecka under samma period.

– Under en vecka såldes över fem ton ekologiska pannkakor, vilket är helt fantastiskt. Allt fler ekologiska varor hamnar i våra kundkorgar och det är en utveckling som vi både är stolta och glada över, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Veckans Eko, framgångsrikt initiativ
Initiativet Veckans Eko startade 2013 för att göra ekologisk mat tillgängligt för fler. Genom sänkt pris och tydlig kommunikation sänks tröskeln för att välja ekologiskt. Varje vecka sänker Coop priset på utvalda ekologiska varor med 20-50%.

Coop är störst i branschen på ekologiskt och har 2400 ekologiska och miljömärkta varor i sitt sortiment. Coops egna varumärke Coop Änglamark består av cirka 440 olika produkter.

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Coop Sverige ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och affärsstöd. Coop ägs av 3,4 miljoner medlemmar och har cirka 700 butiker runt om i landet, varav cirka hälften drivs i ett dotterbolag till Coop Sverige AB och hälften av olika konsumentföreningar. www.coop.se

  • Bäst i Test: Coop frasvåfflor

    Bäst i Test: Coop frasvåfflor

    Den 25 mars gräddas det traditionsenligt flitigt med våfflor runtom i landet. Magasinet Året Runt har utsett Coop Frasvåfflor till Bäst i Test inför lördagens kalas.
    Läs mer
  • Vi-skogen 40 år – 5,8 miljoner träd planterade tack vare skänkt pant från Coops kunder

    Vi-skogen 40 år – 5,8 miljoner träd planterade tack vare skänkt pant från Coops kunder

    Biståndsorganisationen Vi-skogen har i år arbetat 40 år i östra Afrika med hållbart jordbruk och att lyfta människor ur fattigdom. Sedan 2004 har de också samlat in pant som skänkts av svenskarna tack vare samarbete med Coop via Biståndsknappen på pantautomaterna. 2022 skänktes 6,5 miljoner kronor av panten – för vilket Vi-skogen kunde plantera över 260 000 träd. Sedan starten på pantsamarbetet har 5,8 miljoner träd planterats.
    Läs mer