Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

I konsultföretaget Differs årliga undersökning där svenska folket fritt får ange Sveriges grönaste varumärken placerar sig återigen Änglamark på förstaplatsen, följt av modervarumärket Coop som kommer på andra plats. Det är sjätte året i rad som Änglamark tar hem förstaplatsen i undersökningen.

I samma undersökning fick de tillfrågade utvärdera ”upplevd miljövänlighet” bland 86 olika förutbestämda varumärken. Även här placerade sig Coop på förstaplatsen, tillsammans med SJ.

– Att Änglamark tar hem förstaplatsen för sjätte året i rad visar verkligen att varumärket har en stark kärlekshistoria med svenska folket, en relation vi kommer fortsätta att utveckla och vårda. Att vårt modervarumärke Coop dessutom kniper en delad förstaplats i ytterligare en kategori bevisar att vi verkligen är Sveriges grönaste matkedja, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop Sverige.

Coop har Sveriges största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor och är störst i branschen på ekologiska varor med en försäljningsandel på 9,2 procent. Varumärket Änglamark firar 25 år 2016 och skapades utifrån att Coops medlemmar krävde ett större och bättre utbud av ekologiska produkter i sina butiker. Änglamarks sortiment består idag av cirka 400 produkter och nya produkter lanseras löpande. Änglamarks glass har under våren rönt stor uppskattning bland konsumenter och i smaktester.

Om undersökningen

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Datainsamlingen skedde under december 2015. Det är sjunde gången som undersökningen genomförs.

Hela undersökningen finns att läsa på www.differ.se

Ytterligare information:

Björn Larsson, Marknadsdirektör Coop Sverige, tel. 070-823 86 00

Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

Ulrika Burling, Differ, tel. 0709-58 99 66

  • Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    I Sverige slänger hushållen mat för 14 miljarder kronor årligen och 450 000 ton mat går till spillo i primärproducentleden. Den rikstäckande föreningen Ätbart som startade i Skövde tilldelas nu årets Änglamarkspris på 250 000 kronor för sitt arbete med att minska matsvinnet och matfattigdomen. Änglamarkspriset, som delas ut för 23:e året i rad, går till unga personer som genomför betydande insatser för vår miljö i Sverige och därmed bidrar till en hållbar framtid.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more