Diplom vid årets GastroNord mässa Lammsalami är Värmlands matstolthet

Diplom vid årets GastroNord mässa Lammsalami är Värmlands matstolthet

Lammsalami, tillverkad av Värmlandschark i Karlstad, har tilldelats Husmansbords diplom för Sveriges bästa landsskapsmat 2013. Diplomet delades ut i den franska paviljongen på GastroNord, Stockholmsmässan av handelsminister Ewa Björling och Pelle Agorelius, VD och initiativtagare för Husmansbord.

Bild; Lammsalami är Värmlands matstolthet.

För ytterligare fakta, se gärna; www.varmlandschark.se , www.husmansbord.se eller www.konsumvarmland.se

Totalt utnämndes 25 Husmansbord-diplomerade matprodukter och livsmedelsproducenter från hela Sverige till Sveriges bästa landskapsmat. Den värmländska lammsalamin är tillverkad rent hantverksmässigt på lammkött, nötkött och kryddor av Värmlandschark AB, som är ett helägt dotterföretag till Konsum Värmland. Juryns motivering till Värmlandschark lyder;”Svenskt kött från lamm och nöt förvandlat till internationell charkklass. Mycket mervärt”


Glädje hos Värmlandschark

Även om man blivit bortskämd med priser hos Värmlandschark, bl.a från Chark-SM, under de senaste åren värderar man diplomet från Husmansbord mycket högt.

– Att få ett erkännande från Husmansbord är mycket hedrande. Det visar verkligen att vi är på rätt väg i vår strävan att producera prisvärda, men ändå högkvalitativa lokalproducerade kött- och charkvaror, säger Jesper Gunnarsson Berg, VD för Värmlandschark AB.

 

För ytterligare information, kontakta Jesper Gunnarsson-Berg, VD för Värmlandschark, tfn; 054-220161, Pelle Agorelius, VD för Husmansbord, tfn; 070-646 75 77 eller Klas Olsson, informationschef Konsum Värmland, tfn; 054-220102

  • Coop Värmland tar över fyra Nettobutiker

    Sedan tidigare har Coop Vardagshandel, som driver landets Nettobutiker, meddelat att butikerna pausas från den sista juni. Efter förhandlingar mellan Coop Värmland och Coop Butiker oc...
    Läs mer
  • Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Coop Butiker & Stormarknader är ett av de offensivaste företagen inom svensk handel när det gäller att etablera nya butiker. Med hjälp av smart geodata från Prospect Mapping kommer etableringsbesluten nu att gå ännu snabbare samtidigt som de befintliga butikerna kommer kunna skräddarsy sina erbjudanden utifrån varje lokal marknad.
    Läs mer