De som äter bönor och linser mår bättre

De som äter bönor och linser mår bättre

De som äter bönor och linser upplever att de mår 15 procent bättre än genomsnittet. Det visar Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag. Mest baljväxter äter kvinnor, unga mellan 16-29 år och låginkomsttagare. Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna. Det vill Coop ändra på med initiativet ”Framtidens protein”.

För att kunna mätta en växande befolkning på ett hållbart sätt bedrivs mycket forskning och utveckling för att hitta mer resurssnåla alternativ till kött. Här nämns både odlat kött och insekter som alternativ. Men allt för sällan lyfts bönan när framtidens protein diskuteras.

“Bönor är verkligen framtidens mat. De är en bra proteinkälla som innehåller många viktiga näringsämnen, samtidigt som de har en låg klimatpåverkan och är ett billigt livsmedel. Men de behöver ta en större del på våra tallrikar och därför vill Coop underlätta för och uppmuntra våra kunder att göra bönan till en naturlig del i vardagsmaten”, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Coops Matometer, som bygger på data från över 160 000 måltider, visar att det finns tydliga positiva samband med att äta bönor och en bättre upplevd hälsa. Matometern visar också att de som äter bönor och linser i mindre utsträckning är överviktiga eller har fetma. Samtidigt uppskattar de också sin hälsa som 15 procent bättre än genomsnittet.

Vilka är det då som främst fyller tallriken med bönor?

  • Yngre äter bönor oftare än äldre. De mellan 16 och 29 äter dubbelt så mycket bönor som de som är över 50 år.
  • Kvinnor äter nästan dubbelt så mycket bönor som män.
  • Universitetsutbildade lägger upp bönor på tallriken nästan dubbelt så ofta som de som enbart har grundskoleutbildning.
  • Låginkomsttagare med en inkomst på upp till 200 000 kronor äter 50 procent oftare bönor än de som tjänar mer.
  • Uppsala län är utan tvekan Sveriges bönområde nummer ett. Här hamnar bönorna på tallriken i 4,1 procent av måltiderna. Är dessutom upplänningen en kvinna mellan 16-29 som upplever sin hälsa som god så är bönan med på var 10:e lunch eller middag.

Coop inleder nu en stor satsning på bönor. En ny film med bland andra MMA-stjärnan Alexander “The Mauler Gustafsson, kocken Mattias Dahlgren och ekobonden Adam Arnesson förklara varför bönor är framtidens protein. På Coop.se/framtidensprotein finns massor av spännande recept och fakta om bönor.

I Coops butiker finns specialerbjudanden på bönor och där kommer även bjudas på smakprov lagade av våra medarbetare i våra stormarknader. Lotta Lundgren kommer dessutom att bjuda på ett härligt prisvärd bönotto i serien 4 personer för 80 kronor.

Coops Matometer är Sveriges största matundersökning om vad vi äter varje dag. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop och uppdateras veckovis med data från 6 000 nya måltider.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    I Sverige slänger hushållen mat för 14 miljarder kronor årligen och 450 000 ton mat går till spillo i primärproducentleden. Den rikstäckande föreningen Ätbart som startade i Skövde tilldelas nu årets Änglamarkspris på 250 000 kronor för sitt arbete med att minska matsvinnet och matfattigdomen. Änglamarkspriset, som delas ut för 23:e året i rad, går till unga personer som genomför betydande insatser för vår miljö i Sverige och därmed bidrar till en hållbar framtid.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more