Coops senaste medlemspanel visar: Miljömärkning viktig – få känner till fiskmärkning

Nio av tio tillfrågade anser att miljömärkning är viktigt och de mest kända symbolerna är Krav och Svanen följt av Bra Miljöval och Fair Trade. Trots den intensiva debatten under det senaste året är det endast 14 procent av de tillfrågade som känner till märkningen för hållbart fiske: MSC (Marie Stewardship Council). Detta visar en färsk undersökning genomförd bland 6000 av Coops medlemmar.

Coops senaste medlemspanel, som genomfördes under mars 2008 och besvarades av över 6000 medlemmar, visar att miljömärkning är en viktig fråga för de svenska konsumenterna och att kännedomen om de olika symbolerna är hög.

På frågan om hur väl kunderna känner till följande märkningar svarade de: Krav 89 procent Svanen 82 procent Bra miljöval 64 procent Fair Trade/Rättvisemärkt 63 procent EU-blomman 22 procent FSC (Forest Stewardship Council) 18 procent MSC (Marine Stewardship Council) 14 procent

– Det är glädjande att så många känner till Fairtrade-märkningen. Sedan en tid tillbaka har vi utökat sortimentet och idag har vi 85 rättvisemärkta varor. Vi arbetar kontinuerligt med att lyfta fram ekologiska och rättvisemärkta varor och har genomfört flera kampanjer på det temat, berättar Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige.

Trots den intensiva fiskdebatt som pågått den senaste tiden är det relativt få som känner till märkningen MSC som står för långsiktigt hållbart fiske.

-MSC är en relativt ny märkning på den svenska marknaden och kanske därför inte så välkänd. Men vi vet att många vill köpa långsiktigt hållbar fisk, så framöver kommer vi satsa på att lyfta fram dessa varor i butik, säger Magnus Frisk.

Coops undersökningar via Medlemspanelen är ett sätt för Coop att föra en kontinuerlig dialog med kunder, medlemmar och därmed också ägare, för att kunna möta deras önskemål i butik.

Bildtext: Krav och Svanen är välkända märken. Coops Änglamarkslakan är både Krav- och Svanenmärkta.

För mer information kontakta: Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige tel 08-743 20 11 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer