Coops senaste medlemspanel visar: Frukt och grönt ska vara ekologiskt odlade

Frukt och grönt ska vara ekologiska, liksom fågel, kött och mejeriprodukter. Det tycker respondenterna i Coops senaste medlemspanel med över 6000 svarande. Hittills i år har Coop ökat sin försäljning av ekologiska varor med 43 procent.

Intresset för ekologiska varor blir allt större visar Coops försäljningssiffror. Konsumenterna lägger oftare miljömärkta produkter i kundvagnen och tycker att det är viktigt att färskvaror som frukt och grönt är ekologiska.

– Det är kul att se att så många konsumenter föredrar att handla ekologiskt. Själv tycker jag att ekologiska produkter både smakar och får mig att må bättre, inte minst för att det bidrar till en bättre miljö, säger Sara Begner, chef Coop Provkök.

Tio-i-topp – Medlemspanelens svar på hur viktigt det är att dessa produkter är ekologiska/miljömärkta: Grönsaker 88 procent Frukt 86 procent Fågel 80 procent Mjölk 80 procent Kött 79 procent Mejeriprodukter (ej mjölk) 76 procent Barnmat 75 procent Fisk 75 procent Rengöringsprodukter 73 procent Bröd 70 procent

– Tack och lov är det enkelt att hitta ekologiska alternativ till konventionellt producerade livsmedel. Jag vill varmt rekommendera mina lammfärsburgare med ugnsrostade rödbetor. De kan lagas av enbart ekologiska ingredienser, berättar Sara Begner.

(Bifogas: recept, receptbild och bild på Sara Begner.)

Coops undersökningar via Medlemspanelen är ett sätt för Coop att föra en kontinuerlig dialog med kunder, medlemmar och därmed också ägare, för att kunna möta deras önskemål i butik.

Ytterligare upplysningar Pressjour Coop Sverige tel 08-743 23 33. För fler receptförslag och matlagningstips, kontakta Sara Begner, tel: 08-743 20 42

  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer
  • Mer än var tredje måltid vegetarisk i storstäderna

    Mer än var tredje måltid vegetarisk i storstäderna

    Den vegetariska trenden fortsätter att vara stark. I november var hela 34,6 procent av måltiderna i storstadsregionerna lakto-ovo vegetariska visar Matometerns Vego-index som baserar sig på 12 000 måltider.
    Läs mer