Coops senaste medlemspanel visar: Frukt och grönt ska vara ekologiskt odlade

Frukt och grönt ska vara ekologiska, liksom fågel, kött och mejeriprodukter. Det tycker respondenterna i Coops senaste medlemspanel med över 6000 svarande. Hittills i år har Coop ökat sin försäljning av ekologiska varor med 43 procent.

Intresset för ekologiska varor blir allt större visar Coops försäljningssiffror. Konsumenterna lägger oftare miljömärkta produkter i kundvagnen och tycker att det är viktigt att färskvaror som frukt och grönt är ekologiska.

– Det är kul att se att så många konsumenter föredrar att handla ekologiskt. Själv tycker jag att ekologiska produkter både smakar och får mig att må bättre, inte minst för att det bidrar till en bättre miljö, säger Sara Begner, chef Coop Provkök.

Tio-i-topp – Medlemspanelens svar på hur viktigt det är att dessa produkter är ekologiska/miljömärkta: Grönsaker 88 procent Frukt 86 procent Fågel 80 procent Mjölk 80 procent Kött 79 procent Mejeriprodukter (ej mjölk) 76 procent Barnmat 75 procent Fisk 75 procent Rengöringsprodukter 73 procent Bröd 70 procent

– Tack och lov är det enkelt att hitta ekologiska alternativ till konventionellt producerade livsmedel. Jag vill varmt rekommendera mina lammfärsburgare med ugnsrostade rödbetor. De kan lagas av enbart ekologiska ingredienser, berättar Sara Begner.

(Bifogas: recept, receptbild och bild på Sara Begner.)

Coops undersökningar via Medlemspanelen är ett sätt för Coop att föra en kontinuerlig dialog med kunder, medlemmar och därmed också ägare, för att kunna möta deras önskemål i butik.

Ytterligare upplysningar Pressjour Coop Sverige tel 08-743 23 33. För fler receptförslag och matlagningstips, kontakta Sara Begner, tel: 08-743 20 42

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer