Coops senaste medlemspanel visar: Ekologi viktigt för kunderna

Coops senaste undersökning bland kunder, medlemmar och ägare visar ett stort intresse och engagemang för en bättre miljö. Hela 90 procent anser att det är viktigt att handla ekologiskt. De främsta anledningarna är att kunderna vill bidra till en minskad miljöpåverkan och att det känns hälsosammare.

– Intresset för ekologi kan även bekräftas av våra försäljningsframgångar. Förra året ökade Coops försäljning av ekologiska varor med 18 procent. I ton är ökningen ännu större, hela 22 procent, berättar Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige.

På frågan varför medlemmarna köper ekologiskt svarar de: Jag vill bidra till en bättre miljö 85 procent Det känns hälsosammare 60 procent Det smakar bättre 35 procent Kvaliteten är bättre 35 procent

Coop var den första dagligvaruaktören på den svenska marknaden som på medlemmarnas begäran introducerade ekologiska varor. Det började på 80-talet med morötter, potatis och ägg. Idag ligger Coop i framkant vad gäller produktutveckling av ekologiska varor och har ett produktsortiment på över 1300 Kravmärkta varor. Målet är att alltid ha ett ekologiskt eller miljömärkt alternativ till den konventionellt producerade varan.

På frågan vilka ekologiska varor medlemmarna oftast brukar handla svarade de: Mjölk 66 procent Grönsaker 58 procent Frukt 55 procent Rengöringsmedel 51 procent Övriga mejeriprodukter (ej mjölk) 44 procent

-Satsningen på ekologiska produkter fortsätter. Till årets tulpansäsong lanserade vi marknadens första Krav-märkta tulpan, berättar Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige.

Coops undersökningar via Medlemspanelen är ett sätt för Coop att föra en kontinuerlig dialog med kunder, medlemmar och därmed också ägare, för att kunna möta deras önskemål i butik.

Ytterligare upplysningar Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige tel 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer