Coops satsning ska ge svenska tomater året runt

Coops satsning ska ge svenska tomater året runt

Från sommaren och framåt kommer andelen svenskodlade tomater i Coops butiker att öka markant tack vare en ny växthusodling i Frövi några mil norr om Örebro.

Satsningen, som sker i samarbete med Svenska Odlarlaget, kommer stå för en tiondel av svenskarnas tomatkonsumtion årligen. Det betyder 8000 ton tomater per år i växthuset på tio hektar. Utöver fler tomater innebär satsningen även ett hundratal arbetstillfällen samt en mer hållbar livsmedelsproduktion. Växthuset i Frövi är utvecklat av det svenska företaget WA3RM som har en ambition att utveckla svensk grönsaksmarknad genom att projektera och bygga en mängd växthus runt om i Sverige uppvärmda med restvärme från industrin.

– Jag är glad att vi på Coop nu kan erbjuda ännu fler svenska tomater i våra butiker, året runt. Tomater som smakar gott, produceras med hög omtanke på miljön och resurseffektivt, säger Elise Andersson, Inköp- & Sortimentsansvarig Frukt och grönt på Coop Sverige.

Restvärme från en intilliggande industri kommer användas till tomatodlingen.

– Tomaterna i Frövi värms upp av restvärmeströmmar från industrin, vilket har en bra klimatpåverkan. Tomater består till största delen av vatten. I dag importeras majoriteten av alla tomater som konsumeras i Sverige från länder i södra Europa och norra Afrika som har jättestora utmaningar med tillgång till vatten. Man ska även ta i beräkning att matsvinnet minskar genom att välja svenskodlat, då de når butik direkt efter skörd, säger Magnus Nilsson, vd för Svenska Odlarlaget.

Tack vare satsningen möjliggörs närodlade tomater året runt, något som stärker svensk självförsörjning. En rapport* framtagen av HUI Research på uppdrag av Coop Butiker & Stormarknader (maj 2023) visar att en majoritet av Sveriges konsumenter anser att säsongskonsumtion och lokal produktion är två av de viktigaste delarna i hållbar livsmedelskonsumtion.

Satsningen på fler växthus runt om i Sverige skapar även utrymme för andra grönsaker på sikt. Fler än 80 procent i HUI:s undersökning kan tänka sig att handla säsongsbaserad frukt och grönt för att i högre utsträckning äta svenskodlat.

– Det kommer att byggas fler växthus av denna typ i Sverige och vi gör för närvarande beräkningar tillsammans med WA3RM, på fler svenskodlade produkter, så som paprika, spetspaprika, sallader, jordgubbar samt andra spännande grödor, säger Magnus Nilsson.

Årets första tomater från Frövi beräknas finnas i butik till i mitten av augusti.

* Undersökningen är genomförd av HUI Research genom en webbenkät med 2 006 respondenter med riksrepresentativt urval avseende på kön, ålder och region. Undersökningsperioden var 24-29 maj 2023.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se