Coops nya vegoprodukter gör succé

Coops nya vegoprodukter gör succé

Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. 

I slutet av februari lanserade Coop en sortimentslinje med snabblagade veganska och lakto-ovo vegetariska produkter. I serien ingår totalt fem frysta produkter som exempelvis ärtpuckar, broccollibollar och bönbiffar. Nu visar försäljningssiffror att vegoprodukterna bara under det första halvåret, redan överträffat Coops egna prognos för hela året. Produkterna ligger från 20 upp till 80 procentenheter över årsprognosen, om nuvarande försäljningstakt håller i sig.

– Den vegetariska trenden är urstark just nu och våra kunder efterfrågar snabblagade alternativ som smakar gott och uppskattas av hela familjen. Att nyheter på produktfronten går såhär bra är superkul, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop.

 

– De här försäljningssiffrorna är en väldigt tydlig signal från kunderna till oss på Coop i vårt fortsatta arbete med produktutveckling av vegetariska rätter av hög kvalité. Att gå över till mer vegetarisk kost är ju dessutom bra både för kroppen och planeten, det är helt klart extra roligt, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop

Produkterna bygger på populära recept från Coops receptbank på coop.se och tillverkas i Sverige. Recepten har tagits fram av Coops matinspiratör Sara Begner tillsammans med Dafgårds.

För mer information:
Coops presstjänst, tel. 010-743 13 13

  • Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    I Sverige slänger hushållen mat för 14 miljarder kronor årligen och 450 000 ton mat går till spillo i primärproducentleden. Den rikstäckande föreningen Ätbart som startade i Skövde tilldelas nu årets Änglamarkspris på 250 000 kronor för sitt arbete med att minska matsvinnet och matfattigdomen. Änglamarkspriset, som delas ut för 23:e året i rad, går till unga personer som genomför betydande insatser för vår miljö i Sverige och därmed bidrar till en hållbar framtid.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more