Coops medlemmar köpte 780 000 bin

Coops medlemmar köpte 780 000 bin

Under 2016 inledde Coop och Svenska Bin ett samarbete som gjorde det möjligt för Coops medlemmar att köpa bin för sina Coop-poäng. Resultatet blev 13 bikupor med 780 000 bin. Nu öppnar Poängshoppen åter för möjligheten att växla poäng mot bin.

Nästan tre fjärdedelar av de livsmedel som Coop säljer är beroende av att bin, humlor och andra insekter kan göra sitt jobb och pollinera vår mat. Men bina och de andra insekterna är utsatta på grund av ensidiga odlingslandskap, sjukdomar, parasiter och bekämpningsmedel. Samarbetet med Svenska Bin är ett sätt att förbättra förutsättningarna för biodling och bidra till fler svenska bin.

– Jag vill tacka alla Coops medlemmar som engagerat sig i initiativet som vi kallar #bevarasurret. De 13 bikupor som nu kommer att ställas ut kommer att göra skillnad och jag hoppas att ännu fler vill passa på att köpa bin för sina Cooppoäng i år, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Coops medlemmar köpte under 2016 bin för drygt 24 miljoner poäng, vilket motsvarar närmare en kvarts miljon kronor. När vi nu åter gör det möjligt att köpa bin är erbjudandet att 100 bin motsvarar ett uttag på 3 000 poäng.

– Vi är glada över det engagemang som Coops medlemmar visar. De har både bidragit till fler bin men också till att engagera sig i frågan för hur viktiga pollinerande insekter är för vår livsmedelsförsörjning, säger Lotta Fabricius Kristiansen projektledare för Svenska Bin.

Frågan om de pollinerade insekternas betydelse för vår livsmedelsförsörjning var även temat för fem seminarier i Almedalen 2016, som arrangerades av Konsumentföreningen i Stockholm.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Coop renodlar sin formatstrategi med hjälp av modullösningar

    Coop renodlar sin formatstrategi med hjälp av modullösningar

    Coop renodlar sin formatstrategi med hjälp av modullösningar Under hösten 2015 påbörjade Coop en resa för att renodla sina butiker från fem till tre nya butiksformat. De idag cirka ...
    Läs mer
  • Coop lanserar Old Milk – en doft som ska minska matsvinnet

    Matsvinn är ett stort problem i Sverige. Idag slängs det alltför stora mängder ätbar mat: 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll kastas helt i onödan, enligt Naturvårdsverket. Istället för att lita på våra sinnen och titta, smaka och lukta på maten så kastar vi varor som har passerat bäst före-datum. För att hjälpa till att minska matsvinnet har Coop tagit fram Old Milk – en doft som luktar precis som mjölk när den blivit dålig.
    Läs mer