Coops medlemmar köpte 780 000 bin

Coops medlemmar köpte 780 000 bin

Under 2016 inledde Coop och Svenska Bin ett samarbete som gjorde det möjligt för Coops medlemmar att köpa bin för sina Coop-poäng. Resultatet blev 13 bikupor med 780 000 bin. Nu öppnar Poängshoppen åter för möjligheten att växla poäng mot bin.

Nästan tre fjärdedelar av de livsmedel som Coop säljer är beroende av att bin, humlor och andra insekter kan göra sitt jobb och pollinera vår mat. Men bina och de andra insekterna är utsatta på grund av ensidiga odlingslandskap, sjukdomar, parasiter och bekämpningsmedel. Samarbetet med Svenska Bin är ett sätt att förbättra förutsättningarna för biodling och bidra till fler svenska bin.

– Jag vill tacka alla Coops medlemmar som engagerat sig i initiativet som vi kallar #bevarasurret. De 13 bikupor som nu kommer att ställas ut kommer att göra skillnad och jag hoppas att ännu fler vill passa på att köpa bin för sina Cooppoäng i år, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Coops medlemmar köpte under 2016 bin för drygt 24 miljoner poäng, vilket motsvarar närmare en kvarts miljon kronor. När vi nu åter gör det möjligt att köpa bin är erbjudandet att 100 bin motsvarar ett uttag på 3 000 poäng.

– Vi är glada över det engagemang som Coops medlemmar visar. De har både bidragit till fler bin men också till att engagera sig i frågan för hur viktiga pollinerande insekter är för vår livsmedelsförsörjning, säger Lotta Fabricius Kristiansen projektledare för Svenska Bin.

Frågan om de pollinerade insekternas betydelse för vår livsmedelsförsörjning var även temat för fem seminarier i Almedalen 2016, som arrangerades av Konsumentföreningen i Stockholm.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Träna mer – vanligaste nyårslöftet

    Träna mer – vanligaste nyårslöftet

    Samtidigt som minuterna under nyårsafton tickar mot ett nytt år är det många som sätter livsstilsändrande mål för det nya året. Möjligheterna är många: äta bättre, träna mer, uppleva nya resmål eller bara sova mer. En undersökning bland 1 900 svenskar som genomförts av Coops Matometer visar tydligt att valet av nyårslöfte, och om man ens bestämmer sig för ett nyårslöfte, beror till stor del på i vilken fas i livet man är i.
    Läs mer
  • Coop tar bort 120 ton socker ur läsken

    Coop tar bort 120 ton socker ur läsken

    Coop har under det senaste året gjort om läsksortimentet inom det egna varumärket Coop i syfte att minska sockermängden. Med omarbetningen av läskedryckerna har företaget lyckats reducera cirka 120 ton socker ur läsken.
    Läs mer