Coops försäljningsdirektör blir vd för branschägt bolag

Coops försäljningsdirektör blir vd för branschägt bolag

Jonatan Tullberg, försäljningsdirektör på Coop, lämnar sin roll för att bli vd på branschägda bolaget GS1 Sweden. Jerry Svennerlind, idag vd för konsumentföreningen Göta, tar över som tillförordnad försäljningsdirektör.

Jonatan har haft en imponerande personlig utveckling och gjort ett väldigt bra jobb under sina nästan sex år på Coop Sverige – från att ursprungligen arbeta med våra egna varumärken till att steg för steg under min ledning stiga in i företagsledande roller och axla stora kommersiella ansvar. Jag tycker att det är tråkigt att mista honom, men är samtidigt stolt över att en så viktig partner i branschen rekryterar sin nya chef från oss på Coop. Det är ett fint kvitto på att vårt sätt att arbeta med ledarförsörjning och ledarutveckling är framgångsrikt, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

 

Det har varit fantastiskt lärorika och roliga år på Coop, och jag är glad över att stanna kvar i branschen och på så sätt fortsätta arbeta med dagligvaruhandeln och nära mina kollegor här på Coop. Under de år jag arbetat här det hänt fantastiskt mycket, Coop är på en spännande och snabb utvecklingsresa som jag är glad att ha fått bidra till. Mina sex år på Coop är det roligaste jag har gjort. När jag fick erbjudandet att bli vd för GS1 Sweden kändes det som ett naturligt nästa steg för mig, och en utmaning jag helt enkelt inte kunde tacka nej till, säger Jonatan Tullberg.

Jonatan Tullberg lämnar Coop senast den 1 november, och rekrytering av en efterträdare är påbörjad. Jerry Svennerlind, i dag vd för Kf Göta, blir tillförordnad försäljningsdirektör tills vidare.

Det känns väldigt bra att Jerry Svennerlind accepterat att stiga in och stötta Coop och ta det här stora ansvaret. Han har gedigen erfarenhet av Coop och branschen i stort och är dessutom en mycket uppskattad ledare, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer
  • Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

    Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

    Coop lanserar ett helt nytt shop-in-shop koncept med mat från det asiatiska köket där Coops kunder och medlemmar kommer erbjudas flera matkoncept i ett. Satsningen genomförs i samarbete med matkonceptutvecklaren Happy Tokyo och först ut att erbjuda konceptet är Stora Coop Arninge.
    Läs mer