Coops ekoandel fortsätter öka

Coop är störst i svensk dagligvaruhandel vad gäller ekologisk försäljningsandel. Senaste kvartalet visar att 7,6 procent av Coops totala livsmedelsförsäljning är ekologisk, vilket är en ökning med hela 43 procent i jämförelse med samma period förra året. Veckans Eko och en ökad medvetenhet hos konsumenterna och är några av förklaringarna till försäljningsframgångarna.

Under årets andra kvartal var andelen ekologiska varor 7,6 procent av Coops totala livsmedelsförsäljning. Det kan jämföras med första kvartalet då andelen var 7,1 procent och med helåret 2013 då andelen ekologiska varor låg på 5,5 procent.

– Vi är mycket nöjda med utvecklingen, inte minst mot bakgrund av att 2013 var motsvarande siffra för branschen som helhet cirka 4 procent. Vår målsättning för 2014 är att ekologiska varor ska stå för 8 procent av vår totala försäljning. Med den här takten ser det ljust ut, trots utmaningen att utbudet på marknaden ibland inte täcker efterfrågan, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

– Vårt initiativ Veckans Eko har haft en mycket positiv effekt på vår ekologiska försäljningsandel. Genom att varje vecka kraftigt sänka priset på ekologiska varor och tydliggöra vår kommunikation i butik ökar vi tillgängligheten för fler. I princip all vår ekologiska frukt och grönsaker har genom detta initiativ ökat flera hundra procent i volym jämfört med en normal vecka, fortsätter Louise König.

Frukt, bär och grönsaker ökar mest
Kategorier som ökat mest i andelar under andra kvartalet jämfört med samma period föregående år är frukt och bär, grönsaker och olja/vinäger. Barnmat toppar dock listan över livsmedelskategorier som har högst ekologisk försäljningsandel. Till exempel är varannan såld barnmatsburk ekologisk. Därefter kommer ägg (28 procent), olja/vinäger (23 procent) och frukt och bär (22 procent).

Coop är störst i branschen på ekologiskt och har 2400 ekologiska och miljömärkta varor i sitt sortiment. Coops egna varumärke Coop Änglamark består av cirka 440 olika produkter.

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

  • Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.
    Läs mer
  • Nu startar Foodtech-acceleratorn Bloomer

    Nu startar Foodtech-acceleratorn Bloomer

    Nya acceleratorprogrammet Bloomer riktar sig till Foodtech-entreprenörer som vill utveckla lösningar och tjänster som ska göra livsmedelsbranschen mer hållbar. Bakom acceleratorn står Coop, Norrsken Foundation och Sweden Foodtech. Bloomer är ett unikt program som erbjuder rätt förutsättningar för entreprenörer som vill göra skillnad.
    Läs mer