Coops bästa butiker och stormarknader utsedda

Pressmeddelande 2009-05-20

För att uppmuntra de butiker och stormarknader som tar hand om medlemmar och kunder på bästa sätt har Coop belönat de enheterna som var bäst under 2008.

Butikerna bedöms efter bland annat kundbemötande, skötsel och ekonomiskt resultat. Priset i tävlingen om Årets butik är, förutom ära och diplom, pengar till en personalaktivitet.

– Vi har investerat mycket i våra butiker de senaste åren och även satsat på att förbättra kundbemötande och skötsel för våra medlemmars skull. Många butiker har gjort stora förbättringar och det vill vi lyfta fram och belöna lite extra, säger Jonny Olsson chef för Coops butiker och stormarknader.

Här är de stormarknader och butiker som fått pris: Årets Coop Konsum: Coop Konsum Åby Årets Coop Konsum franchise: Coop Konsum Järna Årets Coop Nära: Coop Nära Storgatan, Stockholm Årets Coop Nära franchise: Coop Konsum Järntorget, Stockholm Årets Coop Extra: Coop Extra Eriksberg, Göteborg Årets Coop Forum Coop Sverige: Coop Forum Boländerna Årets Coop Forum, detaljhandelsdrivande föreningar: Coop Forum Östersund

Tävlingen Årets butik har funnits i flera år inom Coop Sverige. Sedan några år tillbaka finns en särskild kategori för franchisetagare. Idag drivs ca 70 procent av alla Coop Nära och ca 30 procent av alla Coop Konsum i Coop Sverige som franchisebutiker. Den första ”företagarbutiken”, som det kallades då, startade 1990 inom kooperationen.

Ytterligare upplysningar Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer