Coops bästa butiker och stormarknader utsedda

Pressmeddelande 2009-05-20

För att uppmuntra de butiker och stormarknader som tar hand om medlemmar och kunder på bästa sätt har Coop belönat de enheterna som var bäst under 2008.

Butikerna bedöms efter bland annat kundbemötande, skötsel och ekonomiskt resultat. Priset i tävlingen om Årets butik är, förutom ära och diplom, pengar till en personalaktivitet.

– Vi har investerat mycket i våra butiker de senaste åren och även satsat på att förbättra kundbemötande och skötsel för våra medlemmars skull. Många butiker har gjort stora förbättringar och det vill vi lyfta fram och belöna lite extra, säger Jonny Olsson chef för Coops butiker och stormarknader.

Här är de stormarknader och butiker som fått pris: Årets Coop Konsum: Coop Konsum Åby Årets Coop Konsum franchise: Coop Konsum Järna Årets Coop Nära: Coop Nära Storgatan, Stockholm Årets Coop Nära franchise: Coop Konsum Järntorget, Stockholm Årets Coop Extra: Coop Extra Eriksberg, Göteborg Årets Coop Forum Coop Sverige: Coop Forum Boländerna Årets Coop Forum, detaljhandelsdrivande föreningar: Coop Forum Östersund

Tävlingen Årets butik har funnits i flera år inom Coop Sverige. Sedan några år tillbaka finns en särskild kategori för franchisetagare. Idag drivs ca 70 procent av alla Coop Nära och ca 30 procent av alla Coop Konsum i Coop Sverige som franchisebutiker. Den första ”företagarbutiken”, som det kallades då, startade 1990 inom kooperationen.

Ytterligare upplysningar Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer