Coops bästa butiker och stormarknader utsedda

Pressmeddelande 2009-05-20

För att uppmuntra de butiker och stormarknader som tar hand om medlemmar och kunder på bästa sätt har Coop belönat de enheterna som var bäst under 2008.

Butikerna bedöms efter bland annat kundbemötande, skötsel och ekonomiskt resultat. Priset i tävlingen om Årets butik är, förutom ära och diplom, pengar till en personalaktivitet.

– Vi har investerat mycket i våra butiker de senaste åren och även satsat på att förbättra kundbemötande och skötsel för våra medlemmars skull. Många butiker har gjort stora förbättringar och det vill vi lyfta fram och belöna lite extra, säger Jonny Olsson chef för Coops butiker och stormarknader.

Här är de stormarknader och butiker som fått pris: Årets Coop Konsum: Coop Konsum Åby Årets Coop Konsum franchise: Coop Konsum Järna Årets Coop Nära: Coop Nära Storgatan, Stockholm Årets Coop Nära franchise: Coop Konsum Järntorget, Stockholm Årets Coop Extra: Coop Extra Eriksberg, Göteborg Årets Coop Forum Coop Sverige: Coop Forum Boländerna Årets Coop Forum, detaljhandelsdrivande föreningar: Coop Forum Östersund

Tävlingen Årets butik har funnits i flera år inom Coop Sverige. Sedan några år tillbaka finns en särskild kategori för franchisetagare. Idag drivs ca 70 procent av alla Coop Nära och ca 30 procent av alla Coop Konsum i Coop Sverige som franchisebutiker. Den första ”företagarbutiken”, som det kallades då, startade 1990 inom kooperationen.

Ytterligare upplysningar Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer