Coop vinner Årets Lyft för mångårig satsning på tåg

Coop har igår tilldelats det nationella transportpriset Årets Lyft av Godstransportrådet. Detta för att Coop har visat att tåget fungerar även för dagligvaruhandeln som en smart och miljövänlig transportlösning.

Med tåget har Coop minskat sina koldioxidutsläpp med 6 700 ton årligen, vilket motsvarar cirka 350 lastbilar i veckan. Coop bidrar också genom att använda tåg med att minska de samhällsekonomiska kostnaderna med 22 miljoner kronor årligen, enligt dåvarande statens institut för kommunikationsanalys, SIKA. 

– Vi är glada och stolta över att ha fått priset Årets Lyft. Med Coop-tåget spar vi både pengar och miljö och skapar samtidigt ekonomisk och ekologisk nytta för våra kunder, säger Örjan Grandin, vd Coop Logistik.

Coop har sedan 2009 använt tåg som en viktig del i transportlösningen för att förse Coops 700 butiker med frysta, kylda och rumstempererade livsmedel liksom Nonfood. Coop Logistik använder kombitrafik där tåget kör ända in till kombiterminalen i Bro, belägen intill Bro terminal. Där lyfts lastade trailers på tåget med dagligvarorna till Helsingborg via Alvesta. Coop-tåget återvänder sedan till Bro terminal med nya dagligvaror. 

För ytterligare information:

Marika Hjelm Siegwald, Informationschef Coop Logistik AB,
tel: 070-614 99 35
Coops pressjour, tel: 010-743 13 13

Bildtext 1: Peter Rosendahl, Transportchef och Carl-Fredrik Bernmar, Logistikutvecklingschef Coop Logistik AB, mottog i går priset Årets Lyft av Godstransportrådet.

Bildtext 2: Örjan Grandin, vd Coop Logistik

Om Coop Logistik AB
Coop Logistik AB är ett dotterbolag till Coop Sverige AB och ingår i KF-koncernen. Coop Logistik ansvarar för Coops varuflöde till cirka 700 butiker i Sverige vilket inkluderar distribution och terminaler. Coop Logistik är ett av Sveriges största logistikbolag med cirka 280 000 leveranser per år, vilket motsvarar cirka 6 miljoner rullburar med dagligvaror och Nonfood. Coop Logistik ansvarar också för leveranserna av sortimenten Bilist och Nonfood till OK Q8 samt av Food och Nonfood till grossisten Martin Olsson Cashar AB. 

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer