Prostatacancer är i dag den vanligaste cancerformen i Sverige. Som huvudpartner till Mustaschkampen satsar Coop på att samla in två miljoner kronor i november.
Från varje köpt vara från varumärkena Coop, Änglamark och Xtra går en del av försäljningen direkt till insamlingen. Coop kommer även sälja Mustaschkampens merchandise i form av pins, armband och reflexer.
– Det här lanserade vi förra året med gott resultat. Det blir så tydligt och enkelt för våra kunder och medlemmar att förstå vad de ska handla för att bidra, säger Johan Öhlin, marknadschef Coop Sverige.
Från Mustaschkampens sida är samarbetet med Coop av största vikt. Medvetenheten om prostatacancer får stor spridning via butiker, annonser och inte minst tv-reklam. Årets tema för kampanjen rör anhöriga som drabbats av sjukdomen.
– Att samla in pengar är en del i det här, det andra är att väcka engagemang för en viktig fråga och där har vi lyckats väl, säger Johan Öhlin.
– Det är ett viktigt tema som tas upp. Vi har i alla år talat om att prostatacancer drabbar många, inte bara dem som blir sjuka, och att alla i dag känner någon som har drabbats. Det här temat sätter fingret på det. Extra aktuellt blir årets tema vid fars dag som äger rum under kampanjen och då lär det synas lite extra överallt, både i butik och via våra annonser, fortsätter han.
Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen, håller med. Förra året överträffade alla förväntningar.
– Vi har aldrig fått inte så mycket uppmärksamhet förut från Coops kunder som hört av sig direkt till oss. Vi är så tacksamma för att Coop är huvudpartner till Mustaschkampen. Det är extremt värdefullt för vårt fortsatta arbete i kampen mot prostatacancer, säger han.
För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se