Coop Värmland ansluter fem pilotbutiker till Karma

Med Karma-appen kan restauranger, caféer och matbutiker sälja bra mat som blivit över till privatpersoner till ett billigare pris. Coop Värmland har anslutit fem butiker till appen då man ser detta som ett sätt att minska det totala matsvinnet.

Det är Stora Coop Bergvik, Stora Coop Hammarö, Stora Coop Välsviken, Coop Norrstrand och Coop City i Karlstad som är först ut att ansluta sig till tjänsten. Om försöket slår väl ut planerar man att införa det till fler av Coop Värmlands butiker över hela landskapet.

Att kasta bort mat känns så onödigt med tanke på hur världen ser ut idag, säger Coop Värmlands försäljningschef Åsa Göransson. Med hjälp av Karma-appen hoppas vi att hitta nya och enkla vägar att kunna sälja den mat som av olika anledningar blivit över men som fortfarande är helt okej.

Hitta, beställ och betala via appen.
Hela proceduren är enkel; man börjar med att ladda ned Karma-appen på sin telefon, sedan visas vad som erbjuds med rabatter med 50 %, man beställer och betalar via telefonen och sedan hämtas varorna direkt hos den butik där man har beställt.

Tomas Röhr, som är butikschef på Coop City i Karlstad, ser positivt på samarbetet med Karma.

Den första veckan kommer vi att finslipa en hel del rutiner. Men i stort sett är vi redo för att få fler kunder och medlemmar att upptäcka Karma-appen så att vi tillsammans kan hjälpas åt för att få ned matsvinnet, avslutar Tomas Röhr.

För ytterligare fakta:
Coop Värmland eller Karma

För ytterligare information kontakta:
Coop Värmlands försäljningschef Åsa Göransson, tfn; 010-410 81 13, butikschef Tomas Röhr, tfn; 010-410 91 86 eller kommunikationschef Klas Olsson, tfn; 010-410 81 02

  • Coop Värmland tar över fyra Nettobutiker

    Sedan tidigare har Coop Vardagshandel, som driver landets Nettobutiker, meddelat att butikerna pausas från den sista juni. Efter förhandlingar mellan Coop Värmland och Coop Butiker oc...
    Läs mer
  • Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Coop Butiker & Stormarknader är ett av de offensivaste företagen inom svensk handel när det gäller att etablera nya butiker. Med hjälp av smart geodata från Prospect Mapping kommer etableringsbesluten nu att gå ännu snabbare samtidigt som de befintliga butikerna kommer kunna skräddarsy sina erbjudanden utifrån varje lokal marknad.
    Läs mer