Coop har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke i kategorin dagligvaruhandel i Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index. Coops varumärke Änglamark utses till branschvinnare i kategorin livsmedel och mat. Dessutom tilldelas Coops hållbarhetsdeklaration priset som Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande.
Idag presenterades resultaten i Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2022. Över 24 000 respondenter har intervjuats i Sverige. Coop och Änglamark tar förstaplatsen i varsin kategori och Coops hållbarhetsdeklaration prisas som Årets insats.
– Undersökningens resultat, och juryns pris, ser vi som bevis på att Coop och Änglamark är riktigt starka varumärken inom hållbarhet. Vi är stolta över de insatser som vi gör inom hållbarhetsområdet och glada att svenska konsumenter märker av det starka erbjudande vi har inom hållbarhetscertifierade livsmedel. Det här sporrar oss att fortsätta vårt arbete för en mer hållbar livsmedelskedja, säger Charlotta Szczepanowski, chef för Hållbarhet och Kvalitet på Coop Sverige.
Svenska konsumenter har röstat fram Coop som det mest hållbara varumärket i kategorin dagligvaruhandel och Änglamark som det mest hållbara varumärket inom kategorin livsmedel och mat. Änglamark försvarar denna position för fjärde året i rad.
Jury utser Coops hållbarhetsdeklaration till Årets insats
Under 2021 lanserade Coop hållbarhetsdeklarationen – ett helt nytt sätt att visa upp en varas hållbarhetsavtryck inom tio olika områden. Av 54 nominerade bidrag anser juryn att hållbarhetsdeklarationen är det bästa exemplet under förra året på en insats inom hållbarhet, varumärke och kommunikation som driver agendan framåt. Juryns motivering till priset lyder:
“Hållbarhetsdeklarationen är ett ambitiöst och omfattande projekt som är nytt i sitt slag och utmanar normer i branschen. Det synliggör leverantörernas hållbarhetsarbete och sätter därmed press på dem att bli mer hållbara, något som på sikt kan innebära en stor faktiskt påverkan inom flera olika hållbarhetsdimensioner.”
Om undersökningen
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2021 – februari 2022. Totalt 410 varumärken i 35 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.
Läs mer om Sustainable Brand Index och resultat här.
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se