Coop utser Olle Axelsson till ny kommunikationsdirektör

Olle Axelsson blir ny kommunikationsdirektör för Coop Sverige AB med placering vid huvudkontoret i Solna. Axelsson kommer att ingå i Coops koncernledning. Han kommer närmast från en roll som kommunikationsdirektör på Svenska Spel.  

Olle Axelsson har varit verksam inom kommunikation i drygt 30 år, varav 20 år inom bilindustrin i Sverige och internationellt, i företag som Volvo Personvagnar/Ford Motor, Saab Automobile/General Motors, Boliden och Trelleborgkoncernen.

– Jag är mycket glad att Olle kommer in i vårt ledningsteam. Den erfarenhet, det kunnande och nätverk som Olle tar med sig blir ett viktigt bidrag i Coops arbete framåt, säger Sonat Burman-Olsson, VD för Coop Sverige AB.

Olle Axelssons erfarenhet inom kommunikation är unik i Sverige och inom Volvo Personvagnar var Axelsson ytterst ansvarig för att utveckla och genomföra kommunikationsstrategier under såväl Fordägandet som vid den mycket uppmärksammade affären mellan Ford och kinesiska Geely. Han skapade en effektiv global pr-organisation som starkt bidragit till Volvo PVs framgångar under 2000-talet och som skickligt hanterade krisåren 2008-2009 under Axelssons ledning.

– Jag ser fram emot att arbeta med Coop som har mycket gemensamt med mina tidigare uppdrag på många sätt. Inte minst när det gäller varumärkesbyggande och kommunikation kopplat till försäljning av konsumentprodukter. Hållbarhetsfrågorna är idag också en nyckelfaktor för framgång och här har Coop en mycket stark ställning som jag tror går att utveckla ytterligare, inte minst ur ett kommunikativt perspektiv. Det är ingen tvekan om att Coop har en intressant resa framöver, säger Olle Axelsson i en kommentar.

Olle tillträder sin nya tjänst senare under hösten.

För ytterligare information:
Olle Axelsson, tel. 070-820 90 00
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • De som äter bönor och linser mår bättre

    De som äter bönor och linser upplever att de mår 15 procent bättre än genomsnittet. Det visar Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag. Mest baljväxter äter kvinnor, unga mellan 16-29 år och låginkomsttagare. Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna. Det vill Coop ändra på med initiativet ”Framtidens protein”.
    Läs mer
  • Louise König utsedd till Sveriges bästa hållbarhetschef 2017

    Louise König utsedd till Sveriges bästa hållbarhetschef 2017

    Coops hållbarhetschef Louise König har utsetts till Sveriges bästa hållbarhetschef 2017. Priset delas ut av Aktuell hållbarhet och offentliggjordes under konferensen Hållbara Affärer den 11 oktober.
    Läs mer