Coop utökar satsningen på ekologi. Ekologiskt kött med svenskt ursprung till nedsatt pris – varje vecka

Coop tar nu nästa steg i sin satsning på ekologi. Från och med denna vecka utökas kampanjen ”Veckans Ekologiska” med ytterligare tre kategorier, där ekologiskt kött är en. Det innebär att konsumenterna varje vecka har möjlighet att välja ett ekologiskt alternativ i köttdisken till ett kraftigt reducerat pris. 

– Vi vill göra ekologisk mat tillgängligt för fler. Genom sänkt pris och tydlig kommunikation sänker vi tröskeln för att välja ekologiskt. En ökad efterfrågan är en förutsättning för en mer hållbar utveckling och en bättre värld, säger Louise König, chef hållbarhet på KF och Coop.

– Coop har en omfattande djuromsorgsstrategi där vi vill fortsätta att hålla en hög andel svenskt kött i våra diskar. Till exempel har 75 procent av allt fläskkött i våra butiker svenskt ursprung. Vår satsning på ekologiskt kött med svenskt ursprung inom Veckans Ekologiska blir en del i detta viktiga arbete, fortsätter Louise König.

Under 2013 ökade Coop sin försäljning av ekologiska och miljömärkta varor med 20 procent – mest av alla i dagligvarubranschen. Försäljningsframgången berodde till stor del på kampanjen Veckans Ekologiska. Varje vecka erbjöds en utvald ekologisk vara inom frukt & grönt till ett pris nedsatt med 30-50 procent.

Förutom kött får nu frukt & grönt sällskap av mejeri och chark/deli. De tre nya kategorierna kommer att finnas i alla Coops butiker, undantaget är Coop Nära som inte kommer att ha kött och chark/deli. Varorna kommer att vara nedsatta med mellan 20-40 procent. Vissa veckor kan det finnas lokala undantag beroende på utbud.

Exempel på Veckans Ekologiska på Coop Forum under vecka 11

Frukt & Grönt     KRAV-märkt kiwi    4 för 10 kr               
Kött Änglamark skivad lövbiff     189 kr/kg
Mejeri Änglamark ost 89 kr/kg
Chark/deli Änglamark färsk pasta 2 för 35 kr

Coop är störst på ekologiska och miljömärkta livsmedel inom svensk dagligavaruhandel, både i antal produkter och i försäljningsandel. 2013 var andelen ekologiska varor 5,5 procent av den totala försäljningen och Coop erbjuder ca 2 400 olika ekologiska och miljömärkta varor.

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

  • Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.
    Läs mer
  • Nu startar Foodtech-acceleratorn Bloomer

    Nu startar Foodtech-acceleratorn Bloomer

    Nya acceleratorprogrammet Bloomer riktar sig till Foodtech-entreprenörer som vill utveckla lösningar och tjänster som ska göra livsmedelsbranschen mer hållbar. Bakom acceleratorn står Coop, Norrsken Foundation och Sweden Foodtech. Bloomer är ett unikt program som erbjuder rätt förutsättningar för entreprenörer som vill göra skillnad.
    Läs mer