Coop utökar återkallelse av frysta majskorn

Coop utökar återkallelse av frysta majskorn

Coop utökar återkallelsen Coop frysta majskorn 450 gram som en försiktighetsåtgärd då listeria har upptäckts för ytterligare ett bäst före-datum. Som en försiktighetsåtgärd återkallas samtliga förpackningar av produkten.

Coop återkallade fredagen den 19 januari Coop frysta majskorn med bäst före-datum 2019-06-09, då stoppades produkten (oavsett bäst före-datum) för försäljning. Nu har listeria strax över gränsvärdet upptäckts även för produkter med bäst före-datum 2019-06-10. Coop har därför som en försiktighetsåtgärd beslutat att återkalla samtliga förpackningar av Coop frysta majskorn 450 gram.

Coop tar händelsen på största allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade.

Konsumenter som köpt Coop frysta majskorn uppmanas lämna tillbaka dem i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

Bakgrund om listeriabakterien: Listeriabakterier (Listeria monocytogenes) förekommer överallt i naturen och har hittats i de flesta livsmedel. Listeria kan vara farlig främst för vissa grupper som äldre, personer med nedsatt immunförsvar och gravida. Listeriabakterien dör vid upphettning till 70 grader eller varmare.

För mer information om listeria, läs på Livsmedelsverkets webbsajt: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-och-parasiter1/bakterier/listeria-monocytogenes/?

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt 0771-17 17 17

  • Internationellt hållbarhetspris till Änglamark

    Internationellt hållbarhetspris till Änglamark

    En rad prestigefyllda priser tillföll Coop när European Private Label Awards utsåg de bästa egna märkesvarorna för 2025. Änglamark-pastan Elicoidali prisades som Årets hållbarhetsprodukt.
    Read more
  • Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

    Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

    Många hushåll är pressade i dag och vi förstår att många känner oro och frustration. Coop har arbetat, och arbetar, hårt för att hålla emot prisökningarna. Coop ägs av våra över fyra miljoner medlemmar och de ska alltid få bra priser hos oss. Vi har förståelse för att konsumenter vill påverka. Det skapar ett tryck att göra vårt jobb ännu bättre. Coop ska alltid vara en bra affär.
    Read more