Coop testar nytt betalsätt på Södermalm i Stockholm

Pressmeddelande 2009-03-27

Som första dagligvarukedja i Sverige lanserar Coop och Coop MedMera ett nytt elektroniskt betalsätt i tio butiker i Stockholm. Coop MedMera Kvick kallas det nya betalsystemet, där kunden håller upp sin nyckelbricka eller kort framför kortläsaren, för att betala varor upp till 200 kronor. Den som handlar för mer slår sin pin-kod som vanligt eller visar legitimation.

– Vi har tidigare Shop Express för kunder som storhandlar och snabbkassor för medlemmar och kunder som kompletteringshandlar. Coop MedMera Kvick är ytterligare ett sätt för att förenkla vardagen och hjälpa våra medlemmar att spara tid, säger Magnus Frisk informationschef på Coop.

Det nya betalsystemet bygger på så kallad RFID-teknik som är anpassad till speciella läsare som finns i kassorna. Kundens köp och poängen registreras direkt. Tekniken finns inbyggd både i Coop MedMera Kvick-kortet och i en särskild nyckelbricka.

Systemet finns nu installerat på tio butiker på Södermalm i Stockholm. För att kunna använda Coop MedMera Kvick krävs att kunden har betalfunktion kopplat till sitt Coop MedMera-kort. Coop och Coop medMera har bjudit in medlemmar i konsumentföreningen Stockholm på Södermalm och drygt 1 200 personer har tackat ja till att vara med i testet som kommer att pågå större delen av 2009.

– Utöver att snabba på och förenkla i kassan för medlemmarna, så tror vi att detta kan vara ett sätt att minska kontanthanteringen och därmed också rånrisken, säger Martin Fridolf, affärschef, Coop MedMera.

För mer information: Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige, 070-370 40 42 Martin Fridolf, affärschef, Coop MedMera, 08-743 50 13 Björn Sandberg, IT-chef Coop MedMera, 08-743 50 17 Coop Sveriges pressjour, 08-743 23 33.

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer