Coop testar nytt betalsätt på Södermalm i Stockholm

Pressmeddelande 2009-03-27

Som första dagligvarukedja i Sverige lanserar Coop och Coop MedMera ett nytt elektroniskt betalsätt i tio butiker i Stockholm. Coop MedMera Kvick kallas det nya betalsystemet, där kunden håller upp sin nyckelbricka eller kort framför kortläsaren, för att betala varor upp till 200 kronor. Den som handlar för mer slår sin pin-kod som vanligt eller visar legitimation.

– Vi har tidigare Shop Express för kunder som storhandlar och snabbkassor för medlemmar och kunder som kompletteringshandlar. Coop MedMera Kvick är ytterligare ett sätt för att förenkla vardagen och hjälpa våra medlemmar att spara tid, säger Magnus Frisk informationschef på Coop.

Det nya betalsystemet bygger på så kallad RFID-teknik som är anpassad till speciella läsare som finns i kassorna. Kundens köp och poängen registreras direkt. Tekniken finns inbyggd både i Coop MedMera Kvick-kortet och i en särskild nyckelbricka.

Systemet finns nu installerat på tio butiker på Södermalm i Stockholm. För att kunna använda Coop MedMera Kvick krävs att kunden har betalfunktion kopplat till sitt Coop MedMera-kort. Coop och Coop medMera har bjudit in medlemmar i konsumentföreningen Stockholm på Södermalm och drygt 1 200 personer har tackat ja till att vara med i testet som kommer att pågå större delen av 2009.

– Utöver att snabba på och förenkla i kassan för medlemmarna, så tror vi att detta kan vara ett sätt att minska kontanthanteringen och därmed också rånrisken, säger Martin Fridolf, affärschef, Coop MedMera.

För mer information: Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige, 070-370 40 42 Martin Fridolf, affärschef, Coop MedMera, 08-743 50 13 Björn Sandberg, IT-chef Coop MedMera, 08-743 50 17 Coop Sveriges pressjour, 08-743 23 33.

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer