Coop tar bort burhönsäggen – utfasning fram till årsskiftet

Redan 2002 slutade Coop Konsum centralt att sälja burhönsägg. Nu fasar Coop ut dem helt och hållet till förmån för ägg från frigående hönor och ekologiska ägg. Från och med årsskiftet säljs inga burhönsägg i Coops butiker.

Coops hållbarhetspolicy säger att produktionsmetoder som främjar naturligt beteende hos djur ska stödjas.

– Vi var på den här frågan redan 2002 och tog då beslut om att sluta sälja burhönsägg i kedjan Coop Konsum. Sedan har vi successivt slutat sälja dem i flera butiker. Idag är cirka 3 procent av vår äggförsäljning burhönsägg. Vi måste fasa in leverantörer som har möjlighet att leverera ägg från frigående höns – och det tar sin tid, säger Louise König, hållbarhetschef Coop.

– Vi har lyssnat på våra kunder och medlemmar – allt fler efterfrågar färska ägg från frigående hönor. Dessutom har konsumentföreningar genom motioner påverkat Coop att fasa ut burhönsäggen. Nu sker det och det känns mycket bra, säger Louise König.

Från och med första veckan i september görs inga fler centrala inköp av burhönsägg och från och med årsskiftet är det stop för lokala inköp.

Coop Sverige äger 329 av Coop-butikerna runt om i landet och de 33 detaljhandelsdrivande föreningarna inom konsumentkooperationen äger 359 butiker.


För ytterligare information:

Coops pressjour, tel. 0
10-743 13 13

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer