Coop Syd inleder idag ett sparprogram och varslar 160 tjänster, vilket berör både butikspersonal och medarbetare på servicekontoren. Föreningen, som ägs av cirka 545 000 medlemmar i Skåne och Blekinge och driver 98 butiker, har under en längre tid arbetat för att vända bristande lönsamhet.
– Det är en tuff dag för våra medarbetare, men det är tyvärr ett oundvikligt beslut. Coop Syd har dragits med lönsamhetsproblem för länge, och nu behöver vi genomföra vår plan för att få Coop Syd att både växa och vara lönsamt. Vårt mål är att så snart som möjligt skapa tillväxt av marknadsandelar och en stabil lönsamhet, säger Stefan Nyrinder, interim vd för Coop Syd.
Föreningen genomför nu förändringar både i butiksdriften och i serviceorganisationen för att säkra lönsam drift. Varslet omfattar cirka 140 tjänster i butiksverksamheten och cirka 20 tjänster på servicekontoren. Sparprogrammet kommer att innebära olika insatser för att minska utgifterna, där den största delen handlar om minskade personalkostnader.
– Skåne och Blekinge är växande och viktiga marknader för hela Coop, och vi kommer att fortsätta utvecklas med våra medlemmar och kunder i dessa regioner, men vi måste göra det med lönsamma butiker. Vi arbetar med en rad olika scenarios för att säkra långsiktig ekonomisk hållbarhet för Coop Syd, säger Stefan Nyrinder.
Förhandlingar med facket inleds nu och beräknas vara avslutade inom 6-8 veckor.
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se