Coop Sverige skapar ny organisation med fokus på digitalisering och försäljning

Coop Sverige skapar ny organisation med fokus på digitalisering och försäljning

Coop Sverige skapar en digital enhet för att förtydliga och höja takten i företagets digitala transformation. Samtidigt etableras en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet.

Digitaliseringen driver på stora förändringar i näringslivet och i samhället i stort. Den skapar nya affärsmöjligheter men ökar också konkurrensen med nya aktörer. Coop har en unik position som medlemsägt företag och digitaliseringen skapar stora möjligheter att stärka och förtydliga detta. För att ta vara på denna utveckling gör nu Coop Sverige en förändring av organisationen. Coops digitala kompetens samlas i den nya enheten Digital, vars chef kommer att ta plats i företagsledningen.

Coop ska också stärka sin förmåga att stötta och utveckla hållbara innovationer genom en extern innovationsplattform. Utöver ett innovationsteam kommer plattformen på sikt bestå av flertalet strategiska partners och entreprenörer som tillsammans tar fram och testar nya innovationer. Coop ska stötta entreprenörer i olika skeden med mentorskap, kapital, delning av data likväl som med tillgång till Coops kanaler.

– Spelplanen i näringslivet håller på att ritas om. Vi som storföretag kan inte längre sitta och vänta på att entreprenörer ska uppvakta oss. Tvärtom behöver våra medarbetare via vår nya plattform vara en del av entreprenörernas vardag och vi tror att en framgångsfaktor för vår innovationsplattform är att vi gör den öppen och tillsammans med ett nätverk av partners och start-ups, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige AB.

Därutöver kommer CSAB göra fler organisatoriska förändringar för att öka effektiviteten och för att sätta fokus på nya sätt att arbeta för att leverera på omvärldens krav, tydligast är förändringen genom inrättandet av ett affärsområde som ska ansvara för försäljning med särskilt fokus på våra erbjudanden inom Coop respektive Stora Coop. Marknads- och kommunikationsenheten läggs också ihop till en enhet, Marknad, Hållbarhet & Kommunikation. Som en följd av detta har kommunikationsdirektör Anna Rasin valt att lämna Coop under hösten.

– Genom att förtydliga ansvar och roller inom organisationen och därmed förenkla beslutsvägar ska vi bli snabbare och mer effektiva, säger Magnus Johansson. Genom dessa effektiviseringar kan vi också frigöra resurser för att bygga en organisation för framtiden som säkrar att vi driver vår digitala strategi så att vi skapar värden för våra medlemmar och kunder.

CSAB är den del av Coops verksamhet som ansvarar för varuinköp, kategoriarbete, kommersiella erbjudanden, marknadsföring, logistik och onlinehandel samt affärsstödjande tjänster såsom IT, finans, HR, kommunikation och säkerhet.

Organisationen träder i kraft den 1 oktober 2019.

För mer information, kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer
  • Coop öppnar obemannade butiker i år

    Coop öppnar obemannade butiker i år

    Coop har under en längre tid arbetat med att utveckla teknik och processer för obemannade butiker som kunder kan besöka dygnet runt. Nu har Coop Mitt som första konsumentförening tagit beslut om att starta ett pilotprojekt för att etablera Coops två första obemannade butiksmoduler i Gävle. Butiksmodulerna kan enkelt utlokaliseras på olika platser och kommer vara öppna dygnet runt.
    Läs mer