Coop Sverige fortsätter effektivisera på servicekontoret i Solna

Pressmeddelande 2009-02-12

Coop Sverige förändrar organisationen på servicekontoret Coop Center vilket gör att ytterligare 125 tjänster försvinner. Omorganisationen är en förstärkning av förbättringsprogrammet för ökad lönsamhet där arbetet med att minska kostnaderna intensifierats.

– Vi ser över alla kostnader för att vara rätt rustade om konjunkturen fortsätter att försvagas. Det är nödvändiga förändringar för att säkra vår framtida konkurrenskraft. Vi fortsätter att både effektivisera och investera för ökad lönsamhet och ökad försäljning, säger Coop Sveriges vd Karl Wistrand.

Förändringarna kommer att beröra alla delar av servicekontoret, bland annat supportorganisationerna för Coop Supermarket (Coop Konsum, Coop Nära, Coop Extra) och Coop Stormarknader (Coop Forum, Coop Bygg) som slås samman i en gemensam organisation under ledning av Jonny Olsson.

Målsättningen är att omorganisationen ska vara genomförd till den 1 april.

Ytterligare upplysningar Karl Wistrand, vd Coop Sverige 08-743 13 85 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer