Coop Sverige fortsätter effektivisera på servicekontoret i Solna

Pressmeddelande 2009-02-12

Coop Sverige förändrar organisationen på servicekontoret Coop Center vilket gör att ytterligare 125 tjänster försvinner. Omorganisationen är en förstärkning av förbättringsprogrammet för ökad lönsamhet där arbetet med att minska kostnaderna intensifierats.

– Vi ser över alla kostnader för att vara rätt rustade om konjunkturen fortsätter att försvagas. Det är nödvändiga förändringar för att säkra vår framtida konkurrenskraft. Vi fortsätter att både effektivisera och investera för ökad lönsamhet och ökad försäljning, säger Coop Sveriges vd Karl Wistrand.

Förändringarna kommer att beröra alla delar av servicekontoret, bland annat supportorganisationerna för Coop Supermarket (Coop Konsum, Coop Nära, Coop Extra) och Coop Stormarknader (Coop Forum, Coop Bygg) som slås samman i en gemensam organisation under ledning av Jonny Olsson.

Målsättningen är att omorganisationen ska vara genomförd till den 1 april.

Ytterligare upplysningar Karl Wistrand, vd Coop Sverige 08-743 13 85 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer