Coop Sverige fortsätter effektivisera på servicekontoret i Solna

Pressmeddelande 2009-02-12

Coop Sverige förändrar organisationen på servicekontoret Coop Center vilket gör att ytterligare 125 tjänster försvinner. Omorganisationen är en förstärkning av förbättringsprogrammet för ökad lönsamhet där arbetet med att minska kostnaderna intensifierats.

– Vi ser över alla kostnader för att vara rätt rustade om konjunkturen fortsätter att försvagas. Det är nödvändiga förändringar för att säkra vår framtida konkurrenskraft. Vi fortsätter att både effektivisera och investera för ökad lönsamhet och ökad försäljning, säger Coop Sveriges vd Karl Wistrand.

Förändringarna kommer att beröra alla delar av servicekontoret, bland annat supportorganisationerna för Coop Supermarket (Coop Konsum, Coop Nära, Coop Extra) och Coop Stormarknader (Coop Forum, Coop Bygg) som slås samman i en gemensam organisation under ledning av Jonny Olsson.

Målsättningen är att omorganisationen ska vara genomförd till den 1 april.

Ytterligare upplysningar Karl Wistrand, vd Coop Sverige 08-743 13 85 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer