Coop Sverige avyttrar två butiker till Konsumentföreningen Göta

Coop Sverige avyttrar Coop Forum Jönköping och Coop Forum Kalmar (inkl. Kök & Café samt Bygg) till Konsumentförening Göta. Därmed kommer konsumentföreningen Göta att driva majoriteten av Coopbutikerna i Småland.

Genom förvärvet övertar konsumentföreningen Göta befintliga avtal gentemot butiksmedarbetare, hyresvärdar och leverantörer. Överlåtelsen sker den 1 juni 2015.

– Stormarknaderna får ännu bättre förutsättningar att fortsätta utvecklas med Konsumentföreningen Göta som ägare. Det är logiskt att Konsumentföreningen Göta driver dem när de ligger inom deras verksamhetsområde. På så sätt skapas en ännu starkare regional konkurrenskraft och det är bra för hela Coop, säger Anders Wennerberg regiondirektör Syd-Öst.

– Vi välkomnar alla duktiga medarbetare i Coop Forum i Kalmar och Jönköping säger Tord Rosenlund, vd på Konsumentföreningen Göta. Initialt tar vi över verksamheten precis som den är idag men vi kommer inom en snar framtid se över hur stormarknaderna kan utvecklas för att bli ännu starkare på sina respektive marknader fortsätter Tord Rosenlund.

Överlåtelserna är villkorade av Konkurrensverkets godkännande.

Ytterligare information
Tord Rosenlund, vd konsumentföreningen Göta, 070-331 15 21
Anders Wennerberg, regiondirektör Syd-Öst Coop Sverige,
010-743 20 58

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Under 2018 använde Coops 3,5 miljoner medlemmar över 43 miljarder poäng till ett värde av 430 miljoner kronor. Det populäraste sättet att använda intjänade poäng är att växla in dem till värdecheckar på Coop, vilket stod för 367 miljoner kronor.
    Läs mer