Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.

För att en hållbar livsstil ska vara praktiskt möjlig för alla – oavsett förkunskaper och tjocklek på plånboken – måste det vara enkelt att välja och handla hållbart. Därför finns Änglamark. Vi jobbar varje dag för att tillsammans med våra experter välja ut de produkter som tar bästa hänsyn till hållbarhet i alla dimensioner – med mycket matglädje och utan att priset springer iväg. Med nya Änglamark vill vi göra det ännu enklare och godare för våra kunder att leva ett hållbart liv, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop.

Änglamark är Sveriges ledande varumärke för hållbara produkter. Varumärket lanserades 1991 på initiativ av Coops medlemmar utifrån ett önskemål om ett större och bättre utbud av ekologiska produkter. Med mottot ”Noga utvalt – klokt bortvalt” har Änglamark i 27 års tid lyft Coops försäljningsandel av ekologiska produkter till över 10% och gjort Coop till bäst i branschen. Idag står Änglamark för närmare hälften av Coops ekologiska försäljning. Nu tas nästa steg med nytt utseende på produkterna, en ny Änglamarksbutik på coop.se och en rikstäckande reklamkampanj. Utöver detta lägger vi till märkningen ”Titta, lukta och smaka – bäst före behöver inte betyda dålig efter” på Änglamarks mejeriprodukter. I satsningen ingår också produktinnovationer och ett rejält utökat sortiment, från cirka 650 produkter till uppåt 1000 produkter år 2020. Genom detta säkras Änglarmarks unika position som varumärket med Sveriges största KRAV- och miljömärkta sortiment.

I samband med lanseringen sker även utdelningen av Coop Änglamarkspris 2018, med temat hållbar matglädje. Änglamarksjuryn och svenska folket har röstat fram vinnaren bland sex starka kandidater.

Välkommen till A House, Uggleviksgatan 2A, t-bana Tekniska Högskolan kl 16.00 för premiärvisning av Änglamark och prisutdelning av Änglamarkspriset. För deltagande, anmäl dig till asa.sandberg@coop.se

Om Änglamark
Änglamark är Sveriges ledande hållbara varumärke med 650 tredjepartsmärkta produkter. Änglamark skapades 1991 utifrån Coops medlemmars önskemål om ett större och bättre utbud av ekologiska produkter.

Om Änglamarkspriset
Änglamarkspriset instiftades 2002 av Hasse Alfredson och familjerna Taube och Danielsson som en hyllning till naturen och planetens fortsatta positiva utveckling. Bland tidigare vinnare återfinns bland andra Gårdsfisk, Solvatten och Peepoo.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    I Sverige slänger hushållen mat för 14 miljarder kronor årligen och 450 000 ton mat går till spillo i primärproducentleden. Den rikstäckande föreningen Ätbart som startade i Skövde tilldelas nu årets Änglamarkspris på 250 000 kronor för sitt arbete med att minska matsvinnet och matfattigdomen. Änglamarkspriset, som delas ut för 23:e året i rad, går till unga personer som genomför betydande insatser för vår miljö i Sverige och därmed bidrar till en hållbar framtid.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more