Coop stärker samarbetet med regionala och lokala mejeriföretag

– Nya avtal med Norrmejerier och Gefleortens Mejeri

Coop utökar samarbetet med Norrmejerier och Gefleortens Mejeri. Syftet är en del i Coops strategi att erbjuda kunderna lokalproducerade varor och samtidigt bidra till en bättre konkurrens på mejerimarknaden.

Från och med februari nästa år kommer samtliga Coops butiker i Jämtland – som säljer en miljon liter mjölk per år – att ha Norrmejerier som ny huvudsaklig mejerileverantör av mjölk, fil, yoghurt, grädde och crème fraiche.

– Sveriges mjölkproducenter har en tuff situation. Coops långsiktiga strategi är att värna om lokalt och regionalt producerade livsmedel på den svenska mejerimarknaden. Våra utökade samarbeten med Norrmejerier och Gefleorten är ett exempel på det, säger Karolina Hagberg, direktör för affärsområde inköp och kategori på Coop Sverige AB.

Av Coops egna varumärken inom mejeriområdet, Coop och Coop Änglamark, tillverkas 95 procent av mindre och medelstora svenska mejeriföretag vilket oftast ger bönderna något bättre betalt.

Samarbetet med Gefleortens Mejeri innebär att deras produkter kommer att exponeras på ett tydligare sätt i butikerna och i marknadskommunikationen.

Coops strategi att erbjuda både egna varumärken och varumärken från andra tillverkare ligger fast.

För ytterligare information

Coop pressjour, 010-743 13 13

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Bolaget driver drygt en tredjedel av landets Coopbutiker, samt ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och affärsstöd till ett trettiotal konsumentföreningar som driver butiksverksamhet under varumärket Coop.

Coops butiker i Jämtland ägs och drivs av konsumentföreningen Coop Nord, och i Gävleområdet av konsumentföreningen Coop Mitt

  • Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Närmare 18 000 medlemmar valde att tacka ja till den hälsoutmaning som Coop i samarbete med PerformIQ Life skickade ut under hösten. - Vi har fått in otroligt många positiva kommentarer om hur den gjort skillnad i deras liv. Nu kör vi en vända till i januari, säger Anton Nyman, chef Partnerprogam Coop Sverige.
    Read more
  • Coop Sverige AB ställer om organisationen för att öka medlemsnyttan

    Coop Sverige AB ställer om organisationen för att öka medlemsnyttan

    Coop Sverige AB gör nu en omställning av organisationen för att öka konkurrenskraften och kunna ge bättre priser och erbjudanden till Coop i Sveriges över 3,9 miljoner medlemmar. Förändringen innebär en neddragning på cirka 100 tjänster vid kontoret i Solna som tillsammans med andra åtgärder ger en kostnadsminskning om drygt 300 miljoner kronor.
    Read more