Coop stärker samarbetet med regionala och lokala mejeriföretag

– Nya avtal med Norrmejerier och Gefleortens Mejeri

Coop utökar samarbetet med Norrmejerier och Gefleortens Mejeri. Syftet är en del i Coops strategi att erbjuda kunderna lokalproducerade varor och samtidigt bidra till en bättre konkurrens på mejerimarknaden.

Från och med februari nästa år kommer samtliga Coops butiker i Jämtland – som säljer en miljon liter mjölk per år – att ha Norrmejerier som ny huvudsaklig mejerileverantör av mjölk, fil, yoghurt, grädde och crème fraiche.

– Sveriges mjölkproducenter har en tuff situation. Coops långsiktiga strategi är att värna om lokalt och regionalt producerade livsmedel på den svenska mejerimarknaden. Våra utökade samarbeten med Norrmejerier och Gefleorten är ett exempel på det, säger Karolina Hagberg, direktör för affärsområde inköp och kategori på Coop Sverige AB.

Av Coops egna varumärken inom mejeriområdet, Coop och Coop Änglamark, tillverkas 95 procent av mindre och medelstora svenska mejeriföretag vilket oftast ger bönderna något bättre betalt.

Samarbetet med Gefleortens Mejeri innebär att deras produkter kommer att exponeras på ett tydligare sätt i butikerna och i marknadskommunikationen.

Coops strategi att erbjuda både egna varumärken och varumärken från andra tillverkare ligger fast.

För ytterligare information

Coop pressjour, 010-743 13 13

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Bolaget driver drygt en tredjedel av landets Coopbutiker, samt ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och affärsstöd till ett trettiotal konsumentföreningar som driver butiksverksamhet under varumärket Coop.

Coops butiker i Jämtland ägs och drivs av konsumentföreningen Coop Nord, och i Gävleområdet av konsumentföreningen Coop Mitt

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Under 2018 använde Coops 3,5 miljoner medlemmar över 43 miljarder poäng till ett värde av 430 miljoner kronor. Det populäraste sättet att använda intjänade poäng är att växla in dem till värdecheckar på Coop, vilket stod för 367 miljoner kronor.
    Läs mer