Coop stärker affärsutvecklingen – värvar Magnus Gustafsson från Baluba

Coop fortsätter att vässa ledningsteamet. Förra veckan stod det klart att man lyckats värva plannern Dan Landin från reklambyrån Åkestam Holst. Nu tar också Magnus Gustafsson, tidigare affärsutvecklings- och försäljningschef på produktionsbolaget Baluba, plats i Coop Marknads ledningsgrupp. Som chef för affärsutveckling och strategiska partnerskap blir Magnus fokus att utveckla nya tjänster och upplevelser till nytta för Coops medlemmar och kunder.

– Ständig innovation är en av de viktigaste nycklarna för att nå framgång i både varumärkesupplevelse och försäljning. Vi blir aldrig bättre än den totala nytta vi levererar till våra medlemmar och kunder. Grunden för detta är att utveckla nya tjänster och upplevelser, säger Thomas Engelhart, vd Coop Marknad AB.

– Coop har en lång tradition av innovation i många delar av verksamheten. Med Magnus bakgrund och kompetens, inte minst inom partnersamarbeten och nya medier, kommer vi bli ännu starkare, bland annat på den emotionella arenan, fortsätter Thomas Engelhart.

Magnus Gustafsson har en lång och gedigen erfarenhet av affärsutveckling, försäljning och produktion. Han har producerat flera av Sveriges största TV-program och event, bland annat Melodifestivalen och Bröstcancergalan samt en rad stora event för stora företag som Nokia och Manpower. Hans roll på Coop blir chef för avdelningen affärsutveckling och strategiskt partnerskap.

– Att få vara med och utveckla ett varumärke som är så starkt förankrat hos svenska folket ska bli otroligt kul. Med min erfarenhet från affärsutveckling, partnersamarbeten och stora produktioner inom TV och event hoppas jag kunna tillföra en ny dimension i Coops verksamhet. För att nå framgång måste vi ständigt utveckla våra tjänster och erbjudanden, komma närmare medlemmar och kunder i deras vardag och skapa nytta för hela hushållet, säger Magnus Gustafsson.

Magnus tillträder sin tjänst på Coop Marknad, det bolag som har ett samlat ansvar för Coops kommersiella strategi, den 12 september.

För ytterligare information; Thomas Engelhart, vd Coop Marknad AB: 070-320 62 39 Magnus Gustafsson: 070-326 12 00 Coop pressjour: 08-743 23 33

  • Bäst i Test: Coop frasvåfflor

    Bäst i Test: Coop frasvåfflor

    Den 25 mars gräddas det traditionsenligt flitigt med våfflor runtom i landet. Magasinet Året Runt har utsett Coop Frasvåfflor till Bäst i Test inför lördagens kalas.
    Läs mer
  • Vi-skogen 40 år – 5,8 miljoner träd planterade tack vare skänkt pant från Coops kunder

    Vi-skogen 40 år – 5,8 miljoner träd planterade tack vare skänkt pant från Coops kunder

    Biståndsorganisationen Vi-skogen har i år arbetat 40 år i östra Afrika med hållbart jordbruk och att lyfta människor ur fattigdom. Sedan 2004 har de också samlat in pant som skänkts av svenskarna tack vare samarbete med Coop via Biståndsknappen på pantautomaterna. 2022 skänktes 6,5 miljoner kronor av panten – för vilket Vi-skogen kunde plantera över 260 000 träd. Sedan starten på pantsamarbetet har 5,8 miljoner träd planterats.
    Läs mer