I Aftonbladets stora smaktest av snabbkaffe av 16 sorter gick Coops prisvärda EVM segrande ur bataljen.
Ungefär 100 koppar räcker Coops snabbkaffe till. Med andra ord mycket kvar i burken när Aftonbladets smakpanel rört klart med skedarna och låtit kaffet svalna några grader. Juryn underkände hela fem av snabbkaffesorterna, men placerade så Coop Mellanrost Snabbkaffe i toppen med följande motivering:
”Vinnaren är diskret men den doft och runda smak som ändå finns får de flesta i juryn på gott fikahumör. ”Nära vanligt kaffe”, säger en testare och det är kanske det finaste omdöme ett pulverkaffe kan få.”
Utmärkelsen är den andra på senare år för Coops kaffe under egna varumärkena. I oktober 2022 utsågs Coop Bryggkaffe mellanrost till bäst i test, med fem av fem möjliga plustecken, när Aftonbladet testade elva sorters paket mellanrost. Coop Bryggkaffe mellanrost fick toppbetyg både gällande smak och doft samt var testets billigaste i inköp.
– Som ett av världens mest kaffedrickande länder per person känns det oerhört glädjande att vårt produktutvecklingsarbete med kategori kaffe levererar. Vårt mål med att erbjuda varor till hög kvalitet till ett lägre pris kunde inte vara mer pricksäkert än detta, säger Minna Björklund, chef sortiment EVM på Coop Sverige.
– Vi säljer vanligtvis mer snabbkaffe under årets varmare månader, så vi får hoppas att den här utmärkelsen även gör att en burk även får följa med på vinters utflykter och fikastunder.
Om Coop EVM
Coop har som företag alltid varit pionjären inom EVM. Redan på 20-talet introducerades egna varumärken för att säkra leveranser samt kunna erbjuda samma vara till ett lägre pris. Cirkelkaffe var ett av de första varumärkena. Varumärket Coop lanserades 2003, sortimentet är brett och är det största av våra egna varumärken. Det levererar matglädje till alla sorters familjer, stora som små. Det är helt enkelt bra produkter till bra pris. Det är både varor som behövs i vardagen och som passar vid lite festligare tillfällen.
Många av våra produkter har fått utmärkelsen Bäst i test av oberoende kanaler som Mitt Kök, Expressen/Allt om mat, Svenska Dagbladet (SvD), Råd & Rön, TT och Aftonbladet. Senast prisades Änglamark ketchup hos Råd & Rön, samtidigt som SvD lyfte fram våra färdiga pastaknyten i sitt stora smaktest, och Expressen som stämde in i hyllningskören av Coop kallpressad apelsinjuice. Detta är vi naturligtvis stolta över eftersom vi vill erbjuda våra medlemmar och kunder goda varor av bra kvalitet till bra priser.
Varumärken under Coop EVM är Coop, Änglamark, Xtra och Gourmet.
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se