2017 innebar ett nytt rekordår för Coops ekologiska försäljning. För andra året i rad uppgick försäljningsandelen till över tio procent och summerades till 10,1 procent när räkneverken stängdes förra året. 2017 innebar därmed en ökning från det tidigare rekordet på 2016, då andelen låg på 10,0 procent. För Coops näthandel ligger ekoandelen på 19,2 procent.
– För andra året i rad når vi på Coop en ekoandel över 10 procent. Det är ett styrkebesked för oss i branschen men vi siktar också högre, säger Coops hållbarhetschef Louise König.
Under 2017 breddade Coop det ekologiska sortimentet ytterligare med nya produkter. Inom Coops egna varumärke Änglamarks lanserades exempelvis nya inlagda sillar, blåmusslor och fryst falafel.
– Vårt hållbarhetsarbete och vår produktutveckling hänger ihop. Ett gediget arbete med vårt sortiment kombinerat med bra erbjudanden, gör att vi kan möta den ökande efterfrågan på ekologiskt från våra kunder, säger Åsa Wickholm, chef för Coops egna varumärken.
När det gäller produktkategorier är det precis som tidigare år barnmat som är storsäljaren. Även ägg, olja och vinäger placerar sig i topp på listan. Bland Coops butiker har Coop i Järna högst ekoandel med sina 39 procent. Tvåa på listan är Coop Konsum i Gnesta (28 procent), tätt följd av Coop i Kärrtorp (26 procent).
För ytterligare information, kontakta:
Coops pressjour, 010-743 13 13