Coop skänker 2,7 miljoner kronor till Haiti

Coop skänker 1 krona per såld produkt ur Coops Änglamarksortiment under februari månad. Försäljningen har totalt inbringat 2 760 305 kronor. Pengarna går oavkortat till Röda Korsets hjälpinsatser i Haiti.

– Den höga summan visar att våra medlemmar är engagerade människor som vill vara med och hjälpa drabbade personer och samhällen i världen, säger Lars Idermark, vd och koncernchef för KF och Coop.

KF och Coop bedriver sedan 50 år tillbaka biståndsarbete genom Kooperation Utan Gränser, men eftersom organisationen inte har någon verksamhet i Haiti går pengarna istället till Röda Korsets katastrofarbete i landet.

– Vi är väldigt glada för Coops generösa bidrag och garanterar deras medlemmar att de insamlade pengarna går vidare till de behövande i Haiti, säger Ann-Charlotte Johansson, tillförordnad kommunikationschef för Röda Korset.

Coop Änglamark är Coops eget varumärke inom ekologi och miljö. Sortimentet, som har funnits i över 25 år, består av över 300 olika produkter från rengöring och hygien till mat.

För ytterligare information: Coops pressjour, tel. 08-743 23 33

  • Nu går över 3 miljoner medlemmar till val

    Nu går över 3 miljoner medlemmar till val

    Nu har ett av Sveriges största val inletts. Fram till och med den andra februari kan över 3 miljoner medlemmar inom Coop rösta fram sitt ägarombud.
    Läs mer
  • Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.
    Läs mer