Coop skänker 2,7 miljoner kronor till Haiti

Coop skänker 1 krona per såld produkt ur Coops Änglamarksortiment under februari månad. Försäljningen har totalt inbringat 2 760 305 kronor. Pengarna går oavkortat till Röda Korsets hjälpinsatser i Haiti.

– Den höga summan visar att våra medlemmar är engagerade människor som vill vara med och hjälpa drabbade personer och samhällen i världen, säger Lars Idermark, vd och koncernchef för KF och Coop.

KF och Coop bedriver sedan 50 år tillbaka biståndsarbete genom Kooperation Utan Gränser, men eftersom organisationen inte har någon verksamhet i Haiti går pengarna istället till Röda Korsets katastrofarbete i landet.

– Vi är väldigt glada för Coops generösa bidrag och garanterar deras medlemmar att de insamlade pengarna går vidare till de behövande i Haiti, säger Ann-Charlotte Johansson, tillförordnad kommunikationschef för Röda Korset.

Coop Änglamark är Coops eget varumärke inom ekologi och miljö. Sortimentet, som har funnits i över 25 år, består av över 300 olika produkter från rengöring och hygien till mat.

För ytterligare information: Coops pressjour, tel. 08-743 23 33

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer